ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

Ένας σύντομος οδηγός για λήψεις χειμερινών σπορ

Ακολουθούν 7 συμβουλές για την αποτύπωση εκθαμβωτικών λήψεων χειμερινών σπορ από τον Richard Walch, έναν βραβευμένο φωτογράφο σπορ και δράσης, με δεκαετίες εμπειρίας στις λήψεις στο χιόνι.
Snowboarder που φορά μπλε και κόκκινα χειμερινά ρούχα, ο οποίος απομακρύνεται από τον θεατή με μεγάλα βήματα, σε χιονισμένο ορεινό τοπίο, κάτω από τον γαλάζιο ουρανό. © Richard Walch.

Οι λήψεις θεμάτων με γρήγορη δράση σε χιονισμένες τοποθεσίες παρουσιάζουν ένα μοναδικό σύνολο προκλήσεων.

Καθώς αποτυπώνετε τους ριψοκίνδυνους αθλητές που κατεβαίνουν τα βουνά, αναζητάτε πάντα ακόμη καλύτερους πίδακες χιονιού και ακόμη πιο εντυπωσιακές φιγούρες. Οι μπαταρίες σας αποφορτίζονται γρήγορα στον παγωμένο αέρα. Τα δάχτυλα που συνήθως κινούνται επιδέξια πάνω στο κλείστρο, τώρα με το κρύο σφίγγουν. Και ο ήλιος λάμπει έντονα στις πλαγιές.

Ο Richard Walch, ένας αναγνωρισμένος επαγγελματίας φωτογράφος αθλητικών διοργανώσεων και Canon Ambassador, δεν πτοείται από αυτές τις προκλήσεις.

«Με την πάροδο του χρόνου, έμαθα ότι όταν βρίσκεσαι σε ένα βουνό, πρέπει να είσαι κατάλληλα εξοπλισμένος», λέει. «Χρειάζεσαι τα σωστά πράγματα, γιατί αν κάτι πάει στραβά όσο βρίσκεσαι εκεί πάνω, δεν υπάρχει περιθώριο για δικαιολογίες.»

Για να εξασφαλίσετε ότι είστε πλήρως προετοιμασμένοι για συναρπαστικές χειμερινές λήψεις, δείτε τις συμβουλές του Richard για τη φωτογραφία θεμάτων με χειμερινά σπορ.

Snowboarder που αγγίζει το χιόνι με το χέρι. Λήψη με Canon. © Richard Walch.

Ο Richard φωτογραφίζει τον επαγγελματία snowboarder Bene Meier, ο οποίος κατεβαίνει την πλαγιά ενός βουνού στην Καμτσάτκα της Ρωσίας. Λήψη με Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Σχεδιάστε τη μέρα σας ανάλογα με το φως. Αλλά να είστε ευέλικτοι.

Η συμβουλή του Richard είναι να παρακολουθείτε το φως για να δείτε πότε πέφτει σωστά – και να είστε υπομονετικοί.

«Η ανατολή κι η δύση του ήλιου προσφέρουν όμορφες συνθήκες φωτισμού για φωτογράφιση στις πλαγιές. Η Canon EOS M50 είναι φοβερή μηχανή για συνθήκες ασθενούς φωτισμού, όπως η ανατολή κι η δύση του ήλιου. Ο επεξεργαστής DIGIC X είναι πολύ προηγμένης τεχνολογίας, οπότε τα αποτελέσματα θα παραμείνουν υπέροχα ακόμη κι αν αυξήσετε λίγο το ISO για να αντισταθμίσετε την έλλειψη φωτός.»

Παρά το γεγονός ότι είναι μια μηχανή βασικού επιπέδου, η EOS R50 μπορεί να φωτογραφίζει με ρυθμό 15 καρέ ανά δευτερόλεπτο, που σημαίνει λιγότερο χρόνο μεταξύ των λήψεων και περισσότερο χρόνο για να πετύχετε την τέλεια στιγμή, χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα της εικόνας.

Ωστόσο, ο Richard συνιστά να αποφεύγετε να βασίζεστε σε ένα στενό χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, πρέπει να είστε έτοιμοι να περάσετε ολόκληρη την ημέρα στο βουνό.

«Δύσκολα μπορείς να προβλέψεις τον καιρό στο βουνό και επίσης μπορεί να αλλάξει πολύ γρήγορα. Θα συνιστούσα να βρεθείτε στο βουνό όσο το δυνατόν νωρίτερα», λέει. «Με αυτόν τον τρόπο, είστε ήδη στην κατάλληλη θέση για εκείνες τις στιγμές που το φως θα είναι τέλειο.»

Σκιέρ που κάνει ένα ανάποδο σάλτο σε ένα χιονισμένο βουνό στην Καμτσάτκα. Λήψη με Canon. © Richard Walch.

Ο Richard χρησιμοποιεί έναν φακό fisheye για να αποτυπώσει τον αθλητή ελεύθερου σκι Sven Kueenle, ο οποίος εκτελεί ένα ανάποδο σάλτο σε ένα βραχώδες βουνό στην Καμτσάτκα της Ρωσίας. Λήψη με Canon EOS-1D X Mark III και φακό EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Ελάτε σε επαφή με το θέμα σας.

Όταν φωτογραφίζετε οποιοδήποτε άθλημα, είναι σημαντικό να ανοίγετε διάλογο με το θέμα σας ώστε να μπορέσετε να συνεργαστείτε μαζί του για να δημιουργήσετε μια εντυπωσιακή φωτογραφία.

«Αν κάνετε μια φωτογράφιση με έναν αθλητή, έχετε μια κοινή αφετηρία, επειδή και οι δύο θέλετε να γυρίσετε σπίτι με μια εκπληκτική εικόνα.»

Το βασικό στοιχείο, λέει ο Richard, είναι να βρείτε την κατάλληλη ισορροπία ανάμεσα στις ικανότητές σας ως φωτογράφος και στις ικανότητες του αθλητή. «Μπορώ να πω στον αθλητή αν ένα σημείο είναι φωτογενές ή τι χρειάζομαι για να γίνει φωτογενές. Αλλά πρώτα απ' όλα, πάντα ρωτάω: "Πού νιώθεις άνετα; Πού μπορείς να μου δείξεις τον καλύτερό σου εαυτό;" Στη συνέχεια, μπορούμε να γίνουμε δημιουργικοί μαζί.»

Η ανατολή του ήλιου στις Άλπεις φωτογραφισμένη με μια μηχανή Canon. © Richard Walch

Ανατολή του ήλιου στις Άλπεις. Λήψη σε εξαιρετικά χαμηλή θερμοκρασία (και με επιπλέον μπαταρίες) με την EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Προστατεύστε τον εαυτό σας και τη μηχανή σας από το κρύο (και να έχετε μαζί σας επιπλέον μπαταρίες).

«Το κόλπο για το κρύο είναι το εξής: αν βρίσκεσαι στο κρύο, μείνε στο κρύο. Μόλις μπείτε σε ένα ζεστό κτήριο από τις κρύες πλαγιές, πολύ γρήγορα θα θολώσουν οι φακοί σας, οπότε είναι σημαντικό να αφήνετε έξω τον εξοπλισμό σας μέχρι το τέλος της μέρας», λέει ο Richard.

«Επίσης, οι χαμηλές θερμοκρασίες μπορεί να συμβάλουν στην ταχύτατη εκφόρτιση της μπαταρίας της μηχανής, οπότε καλύτερα να έχετε μαζί σας δύο εφεδρικές μπαταρίες για να μην ξεμείνετε.»

Φυσικά, θα θελήσετε να φάτε, γι' αυτό πάρτε μαζί σας πολλά σνακ. Μείνετε φαγωμένοι –και ζεστοί– για να είστε συγκεντρωμένοι, λέει ο Richard.

«Επίσης, τα κρύα χέρια θα δυσκολέψουν τον χειρισμό του εξοπλισμού σας, γι' αυτό φροντίστε να φοράτε ζεστά γάντια και ανθεκτικά γυαλιά ηλίου UVP για να προστατεύετε τα μάτια σας από το ηλιακό φως και τις αντανακλάσεις του χιονιού. Επίσης, θα πρέπει να έχετε μαζί σας ένα ανθεκτικό σακίδιο πλάτης με μόνωση, για την προστασία του εξοπλισμού σας σε περίπτωση πτώσης.»

Όσον αφορά στην προστασία της μηχανής από το κρύο, ορισμένα μοντέλα του Συστήματος Canon EOS R διαθέτουν στεγανοποίηση έναντι των καιρικών συνθηκών, η οποία προστατεύει όλους τους συνδέσμους, τις βίδες και τα ανοίγματα, μεταξύ άλλων και από το χιόνι.

Σκιέρ που κατεβαίνει την πλαγιά ενός βουνού, πετώντας χιόνι. Λήψη με Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Παγώνοντας τη δράση, ο Richard απαθανατίζει τον Sven Kueenle να κατεβαίνει τις πλαγιές του Montafon στην Αυστρία. © Richard Walch.

4. Επιλέξτε τη σωστή θέση για τη λήψη και βγείτε από το κάδρο.

Η επιλογή του κατάλληλου σημείου στο βουνό είναι εξίσου σημαντική με την επιλογή του σωστού φωτισμού. Φυσικά και μπορείτε να πειραματιστείτε, αλλά υπάρχουν ορισμένες θέσεις τις οποίες πρέπει να αποφύγετε κατά τις λήψεις σας.

«Αν φωτογραφίσετε ευθεία προς τα επάνω στο βουνό, θα φαίνεται επίπεδο. Πάντα να φωτογραφίζετε είτε στο πλάι είτε λίγο χαμηλότερα από το θέμα σας.»

Όποια θέση κι αν πάρετε, φροντίστε να αποφύγετε την υπερβολική σκηνοθεσία της δράσης. Αφήστε τον αθλητή –είτε πρόκειται για σκιέρ, snowboarder, bobsledder ή κάτι άλλο– να δράσει μόνος του.

«Επίσης καλό είναι να αποφεύγονται οι σκηνοθετημένες λήψεις – πάντα θέλετε να είστε ο τρίτος παρατηρητής, με το θέμα σας να κοιτάζει στην κατεύθυνση προς την οποία κάνει σκι ή σνόουμπορντ.»

Φυσικά, υπάρχουν και οι φορές που θέλετε να αποτυπώσετε ένα πορτραίτο. Ωστόσο, ο Richard λέει ότι δεν θα πρέπει να το απομονώσετε από τη δράση.

«Όσον αφορά στα πορτραίτα, είτε θα είναι ένα κοντινό πλάνο όπου θα μιλάτε σε αυτό το άτομο είτε θα είστε μια μακρινή κουκκίδα που καταγράφει τη δράση. Μην δοκιμάζετε ενδιάμεσες λύσεις.»

Σκιέρ που κατεβαίνει την χιονισμένη πλαγιά ενός βουνού, με τον ήλιο να λάμπει στο φόντο. Λήψη με Canon. © Richard Walch.

Ο Richard απαθανατίζει την επαγγελματία σκιέρ Johanna Holzmann, η οποία κινείται μέσα στη μεγαλύτερη χιονοδρομική πίστα με παγετώνα της Αυστρίας, το Stubaier Gletsche. Λήψη με Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Φωτογραφίστε με κατεύθυνση προς τον ήλιο και πετάξτε λίγο χιόνι.

Συνήθως προσπαθούμε να αποφύγουμε τις λήψεις με κατεύθυνση προς τον ήλιο. Ωστόσο, ο Richard λέει ότι πρόκειται για έναν κανόνα που μπορείτε να αψηφήσετε.

«Η στιγμή που αρχίζει να ξεπροβάλει ο ήλιος μέσα από τα σύννεφα είναι θείο δώρο για τη φωτογράφιση ορεινών τοπίων. Μην φοβάστε να φωτογραφίζετε κόντρα στον ήλιο – έτσι βγαίνουν μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες χειμερινών σπορ.»

Ωστόσο, πριν στρέψετε τον φακό σας προς τον ήλιο, βεβαιωθείτε ότι δεν θα αφήσετε να εισέλθει στην εικόνα υπερβολικό φως.

«Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε την υπερέκθεση υπό αυτές τις συνθήκες είναι να ορίσετε χειροκίνητα την ταχύτητα κλείστρου σε 1/2000 δευτ., το διάφραγμα σε f/8 και το ISO σε 200. Αν φωτογραφίζετε σε αυτόματη κατάσταση λειτουργίας, φροντίστε να αντισταθμίζετε την έκθεση κατά +1 έως +3 στοπ, αλλιώς οι εικόνες σας θα είναι υπερβολικά σκοτεινές.»

Αν μπορέσετε να βρείτε τις σωστές ρυθμίσεις, το αποτέλεσμα θα αξίζει.

«Ο ήλιος θα φωτίζει από πίσω το χιόνι που πετάγεται από την κίνηση του αθλητή σκι ή σνόουμπορντ. Αν καταφέρετε να βάλετε τον ήλιο ακριβώς πίσω από το άτομο, είναι ακόμα καλύτερα. Οι φακοί που έχουμε τώρα είναι πολύ δυνατοί.»

Ο Richard λέει ότι υπάρχουν διάφοροι πρακτικοί τρόποι για να κάνετε σύμμαχό σας τον ήλιο. «Αν μπορείτε να πιάσετε χιόνι, δοκιμάστε να ρίξετε μια χούφτα στον αέρα και φωτογραφίστε εντελώς κόντρα στον ήλιο – δημιουργείται ένα εκπληκτικό εφέ.»

Ο Richard Walch στέκεται κρατώντας μια μηχανή Canon με φακό RF 24-240mm F4-6.3 IS USM και κοιτάζει μια χιονισμένη ακτή.

Ο Richard ταξίδεψε στην Αρκτική με μια προσιτή Canon EOS RP και τον compact φακό RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Λέει ότι το μικρό βάρος του φακού, το εύρος ζουμ 10x και η οπτική σταθεροποίηση εικόνας που διαθέτει τον καθιστούν ιδανικό για λήψεις στα ταξίδια σας, όταν δεν θέλετε να κουβαλάτε μεγάλο βάρος, αλλά και να είστε προετοιμασμένοι για κάθε περίσταση, όπως συμβαίνει στις χιονισμένες πλαγιές.

Κοντινή λήψη του επιλογέα κατάστασης σε μια μηχανή Canon EOS R7, ρυθμισμένη σε Χειροκίνητη κατάσταση (M).

Κατά τις λήψεις σε χιονισμένες πλαγιές με ανακλάσεις, ο Richard συνιστά να ρυθμίζετε τη μηχανή σας στην Χειροκίνητη κατάσταση (M), η οποία σας δίνει πλήρη έλεγχο σε όλες τις ρυθμίσεις.

6. Χρησιμοποιήστε τις σωστές ρυθμίσεις για ένα χιονισμένο φόντο και θέματα που κινούνται γρήγορα.

Όταν φωτογραφίζετε σε χιονισμένο περιβάλλον, ένα στοιχείο που καθορίζει αυτές τις εικόνες είναι οι άσπιλες λευκές κορυφές. Το καθαρό λευκό χιόνι, όμως, είναι επίσης ιδιαίτερα ανακλαστικό.

«Τώρα θα πρέπει να ασχοληθούμε λίγο με τα τεχνικά ζητήματα. Ο αισθητήρας μιας μηχανής είναι βαθμονομημένος στο γκρι. Κατανοεί την ανάκλαση του γκρι. Επομένως, αν το σκηνικό είναι λευκό κατά κύριο λόγο, πρέπει να κάνετε τις απαραίτητες προσαρμογές.»

Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι για να διαχειριστείτε το χιόνι.

«Για να μην φαίνεται γκρι το χιόνι σε εικόνες με πολύ λευκό χρώμα, ξεκινάω εφαρμόζοντας έναν συγκεκριμένο συνδυασμό ρυθμίσεων.» Ο Richard συνιστά να ρυθμίσετε τη μηχανή σε Χειροκίνητη κατάσταση (M), την ταχύτητα κλείστρου στα 1/2000 δευτ., το διάφραγμα σε f/8 και το ISO σε 200.

Για ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα, ο Richard λέει ότι ένα πολύχρωμο μπουφάν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό σε χιονισμένο φόντο.

Εκτός από το να ρυθμίσετε τη μηχανή σας για ένα ολόλευκο τοπίο, θα πρέπει να την προετοιμάσετε και για γρήγορη δράση σε κατηφόρες.

«Το κόλπο είναι να καθοδηγείτε την αυτόματη εστίαση, το οποίο σημαίνει ότι μόλις δείτε το θέμα σας, πρέπει να αρχίσετε να τραβάτε. Η αυτόματη εστίαση μαθαίνει από καρέ σε καρέ – καταλαβαίνει προς ποια κατεύθυνση κινείται το θέμα σας και με τι ταχύτητα, και θα προβλέψει πού θα βρίσκεται η επόμενη εικόνα.»

Σκιέρ που κατεβαίνει την πλαγιά ενός βουνού, περιτριγυρισμένος από χιόνι. Λήψη με Canon, © Richard Walch.

Εδώ, ο Richard απαθανατίζει τον Bene Meier, μέλος των Legs of Steel, που κάνει ελεύθερη κατάβαση σε ένα βουνό στο Haines, στην Αλάσκα των ΗΠΑ. Λήψη με Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Επιλέξτε την κατάλληλη μηχανή για τη δουλειά σας.

Ο Richard λέει ότι έχουν αλλάξει πολλά στις μηχανές από την εποχή που ξεκίνησε να φωτογραφίζει snowboard για τα κορυφαία περιοδικά του αθλήματος.

«Θυμάμαι ότι φωτογράφιζα στο Fleck Glacier και ότι μετά από την πρώτη εβδομάδα οδήγησα μέχρι το Βανκούβερ για να παραδώσω σε ένα εργαστήριο 20 ρολά φιλμ. Τρεις ώρες αργότερα, τα πήρα πίσω και άρχισα να κλαίω. Γιατί όλες οι λήψεις είχαν χαμηλή έκθεση», αναφέρει ο Richard. «Στα φιλμ για σλάιντ, αν ξέφευγες έστω και μισό στοπ, είχες τελειώσει.»

Στις μέρες μας, τα προβλήματα επεξεργασίας των φιλμ μπορούν να αποφευχθούν εντελώς χάρη στην ψηφιακή επεξεργασία. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, πρέπει να φροντίζετε να έχετε το σωστό είδος μηχανής και εξοπλισμού.

«Στις πίστες θέλετε μια μηχανή δυνατή και compact», εξηγεί ο Richard. «Επίσης θα χρειαστείτε σκόπευτρο, καθώς συνήθως στα βουνά έχει πολύ φως για να συνθέσετε ένα κάδρο μόνο με τη χρήση της οθόνης. Αν θέλετε να τραβήξετε ένα άθλημα με γρήγορη δράση, χρειάζεστε μια μηχανή με υψηλό ρυθμό καρέ – πάνω από 5 καρέ το δευτερόλεπτο.»

Η Canon EOS R7 και η Canon EOS R8 είναι εξαιρετική συντροφιά στις ορεινές πλαγιές. Διαθέτουν και οι δύο εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες συνεχούς λήψης και τεχνολογία Dual Pixel CMOS AF II για γρήγορη και ακριβή εστίαση. Ο αισθητήρας APS-C της EOS R7 και ο full-frame αισθητήρας της EOS R8 καταγράφουν εικόνες με εξαιρετική λεπτομέρεια.

«Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να το τολμήσετε», λέει ο Richard. «Πρέπει να αρχίσετε να πειραματίζεστε και να βρείτε το στυλ σας. Γι' αυτό μην ντρέπεστε. Ξεκινήστε τις λήψεις.»

John Marshall

Σχετικά προϊόντα

  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R50

    Δημιουργήστε εντυπωσιακό περιεχόμενο που θα τραβήξει την προσοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αυτήν τη mirrorless μηχανή EOS R που τραβάει από ευκρινείς στατικές εικόνες μέχρι ταινίες 4K και ζωντανές ροές. Όλα σε μία ολοκληρωμένη συσκευή.
  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R6 Mark II

    Για στατικές εικόνες ή βίντεο, σκηνές δράσης ή πορτραίτα, ο συνδυασμός επιδόσεων και ποιότητας εικόνας της EOS R6 Mark II σάς επιτρέπει να απογειώσετε τη δημιουργικότητά σας
  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R7

    Εξερευνήστε την άγρια φύση με μια μηχανή που προσφέρει εκπληκτική ταχύτητα και ποιότητα εικόνας, σε ένα φορητό σώμα APS-C σχεδιασμένο για το μέλλον.
  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R8

    Περάστε στη full-frame φωτογραφία και το βίντεο και κάντε πραγματικότητα τις δημιουργικές σας φιλοδοξίες.
  • ΦΑΚΟΙ CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Ένας λεπτός, ελαφρύς φακός τύπου «pancake», για φωτογραφία ταξιδιωτικών θεμάτων και σκηνών δρόμου, με ευέλικτη εστιακή απόσταση 28mm και γρήγορο μέγιστο διάφραγμα f/2.8.
  • Φακοί RF

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Ένας μικρός, ελαφρύς, εξαιρετικά ευρυγώνιος φακός ζουμ με ευέλικτη εστιακή απόσταση 10-18mm, ιδανικός για ταξίδια, vlogging και τοπία.
  • Υπερ-ευρυγώνιος φακός ζουμ

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Ένας μικρός και ελαφρύς φακός ζουμ RF 15-30mm, ιδανικός για ταξίδια, συμπεριλαμβανομένων των αστικών και των φυσικών τοπίων, των αρχιτεκτονικών θεμάτων και του vlogging εν κινήσει.
  • Φακοί RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Ένας μικρός και υπέροχα ελαφρύς φακός της σειράς RF με ζουμ 24-50mm, τον οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε καθημερινά για ταξίδια, τοπία και πολλά ακόμα.
  • Φακοί RF

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Ένας πολυτάλαντος φακός ζουμ 10x για το σύστημα EOS R, που προσφέρει τεράστια ευελιξία από μία φορητή μονάδα.
  • Σχετικά άρθρα