Η φωτογραφία δρόμου υπάρχει όσο καιρό υπάρχουν και σχετικά φορητές φωτογραφικές μηχανές. Πρόκειται για ένα είδος που περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα στυλ, αλλά ο γενικός ορισμός του είναι οι μη σκηνοθετημένες εικόνες που καταγράφονται σε δημόσιο χώρο. Οι περισσότεροι θεωρούν το στυλ της Νέας Υόρκης, από τη δεκαετία του 1960 ως τη δεκαετία του 1980, την πεμπτουσία της φωτογραφίας δρόμου – λήψεις με γρήγορη δράση, που μερικές φορές έχουν αποτυπωθεί σε πολύ μικρή απόσταση από τα πρόσωπα των ανθρώπων. Ωστόσο, όπως κάθε είδος φωτογραφίας, έχει εξελιχθεί.
Σε μια εποχή όπου όλοι έχουν ένα smartphone στην τσέπη, οι φωτογράφοι σκηνών δρόμου που ασχολούνται σοβαρά με το είδος διαφοροποιούνται χάρη στη δημιουργικότητά τους αλλά και χάρη στην ποιότητα των εικόνων που τραβούν με τις μηχανές τους. Μπορεί να εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το στυλ που περιγράφουμε παραπάνω, αλλά φωτογραφίζουν σκηνές δρόμου με τον δικό τους τρόπο.
Πάρτε ως παράδειγμα τον Andres McNeill. Με βάση τη Γλασκόβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχει αποκτήσει μεγάλο κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χάρη στις εντυπωσιακές λήψεις της σκωτσέζικης πόλης, οι οποίες έχουν ως επίκεντρο αρχιτεκτονικά θέματα. Για τον Andres, προτεραιότητα έχουν τα κτήρια και μετά οι άνθρωποι.
Εδώ μοιράζεται μαζί μας τις συμβουλές του για τη φωτογράφιση στον δρόμο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ
Κορυφαίες συμβουλές για μοναδικές φωτογραφίες σκηνών δρόμου
1. Παρατηρήστε τον κόσμο γύρω σας
Όταν ο Andres βγαίνει έξω για φωτογράφιση, αποφεύγει σκοπίμως να υπεραναλύει το πού θα πάει και προτιμάει να κινείται με βάση αυτά που βρίσκει μπροστά του. Ωστόσο, ξέρει περίπου τι ψάχνει. «Θα έλεγα ότι διαφέρω λίγο από τους περισσότερους φωτογράφους σκηνών δρόμου, επειδή λαμβάνω υπόψη μου την αστική αρχιτεκτονική», εξηγεί. «Με ενδιαφέρει η παρουσίαση της κλίμακας. Μου αρέσει να έχω ένα τεράστιο κτήριο με ανθρώπους στο προσκήνιο για να δημιουργώ αντίθεση.»
Ο Andres τριγυρίζει μέχρι να βρει ένα σημείο που πιστεύει ότι θα του δώσει μια δυνατή σύνθεση. Στη συνέχεια, ετοιμάζει τη μηχανή του και περιμένει. «Βρίσκω ένα ωραίο κτήριο για φόντο. Το άτομο που θα περάσει από μπροστά είναι σχεδόν δευτερεύον», λέει. Αυτό που κάνει ένα θέμα ιδανικό βασίζεται συχνά στην οπτική επανάληψη ή σε μια σύμπτωση – «ένα άτομο που φοράει μια πράσινη μπλούζα δίπλα σε μια διαφημιστική πινακίδα με την εικόνα ενός ατόμου που φοράει μια πράσινη μπλούζα, τέτοιου είδους πράγματα».
Όταν φωτογραφίζετε άτομα σε μια σκηνή, είναι σημαντικό να έχετε στο μυαλό σας ένα σημείο εστίασης – είτε τα μάτια του κύριου θέματος είτε το πρόσωπο ενός σημαντικού ανθρώπου μέσα στο πλήθος, ή κάποιον που τρέχει στον δρόμο.
2. Βρείτε ένα στυλ που σας εμπνέει
Ο κινηματογράφος είναι ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τον Andres, ο οποίος συνθέτει τις εικόνες του «σχεδόν όπως κάνουν οι σκηνοθέτες για τις καθοριστικές λήψεις μιας ταινίας».
Τονίζει ότι, στις μέρες μας, δεν υπάρχει κάποια ενιαία προσέγγιση για τη φωτογραφία δρόμου. Αυτά που τραβούν περισσότερο την προσοχή του Andres είναι τα σχήματα και τα μοτίβα των κτηρίων, είτε πρόκειται για βικτοριανά οικοδομήματα του 19ου αιώνα είτε για τις διάσπαρτες μοντέρνες κατασκευές που συναντάει κανείς στους δρόμους της Γλασκόβης. Όπως αναφέρει, «Μου αρέσει πολύ να χρησιμοποιώ γραμμές-οδηγούς, όπου οι γραμμές ενός κτηρίου οδηγούν το μάτι στο θέμα της λήψης. Μερικές φορές φωτογραφίζω έχοντας ένα κτήριο σε μια από τις πλευρές του κάδρου και στο κέντρο έναν άνθρωπο ή ίσως κάποιο ταξί που έρχεται προς το μέρος μου.
«Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι προσέγγισης», εξηγεί ο Andres. «Παλιότερα η εστιακή απόσταση ήταν πάντα 35mm, μερικές φορές με τη μηχανή στη μέση και κοντά στο θέμα, ενώ τώρα χρησιμοποιούμε μεγάλη ποικιλία εστιακών αποστάσεων. Αν θέλετε ακόμη λιγότερη αλληλεπίδραση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εστιακή απόσταση 85mm ή 200mm για να φωτογραφίσετε από την άλλη μεριά του δρόμου και να αποτυπώσετε μια στιγμή που μπορεί να σας ξέφευγε στα 35mm.»
3. Υιοθετήστε δημιουργικές προοπτικές
Για να δημιουργήσετε ξεχωριστές εικόνες, δοκιμάστε να καταγράψετε λήψεις από ασυνήθιστη γωνία ή αντισυμβατική θέση. Ένα από τα πράγματα που λατρεύει ο Andres στη Γλασκόβη είναι οι διαφορετικές προοπτικές και τα επίπεδα που μπορεί να εντάξει στο κάδρο, καθώς η περιοχή έχει αρκετούς λόφους. Το υψόμετρο ενδείκνυται επίσης για τη φωτογράφιση του ηλιοβασιλέματος.
Άλλη μια χρήσιμη τεχνική είναι οι αντανακλάσεις σε τζάμι ή σε άλλες γυαλιστερές επιφάνειες. Εκτός από τα τζάμια, μπορείτε να πειραματιστείτε με ποτάμια και λακκούβες με νερό, για να δημιουργήσετε ενδιαφέρουσες συνθέσεις.
Αν φωτογραφίζετε εικόνες από τον δρόμο, σκεφτείτε τι είναι αυτό που κάνει μοναδική τη δική σας πόλη και χρησιμοποιήστε το για να κάνετε τις εικόνες σας ενδιαφέρουσες και πιο ξεχωριστές.
4. Αξιοποιήστε τις καιρικές συνθήκες προς όφελός σας
Η Γλασκόβη μπορεί να έχει ένα όμορφο αστικό περιβάλλον, αλλά είναι επίσης μια από τις πιο βροχερές πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου. Τον Andres δεν τον ενοχλεί. Για την ακρίβεια, ελέγχει την πρόβλεψη του καιρού και ελπίζει να βρέξει. «Οι φίλοι και η οικογένειά μου με μισούν γι’ αυτό», λέει γελώντας.
«Επειδή οι μηχανές του Συστήματος EOS R έχουν πολύ υψηλή ανάλυση, μπορώ να δω κάθε σταγόνα βροχής», προσθέτει. «Η βροχή δίνει στις εικόνες μια εντελώς διαφορετική εμφάνιση σε σχέση με την εμφάνιση που θα είχαν αν είχαν τραβηχτεί μια καλοκαιρινή μέρα. Έχουν πιο μελαγχολική αίσθηση.» Επίσης, οι ομπρέλες είναι εξαιρετικά αξεσουάρ.
5. Να δείχνετε σεβασμό
Συνιστάται να ελέγχετε πάντα το νομικό πλαίσιο της περιοχής στην οποία σκοπεύετε να καταγράψετε σκηνές δρόμου. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, οι περισσότερες χώρες επιτρέπουν τη φωτογράφιση σε δημόσιους χώρους, εκτός αν ορίζεται κάτι διαφορετικό. Αυτό περιλαμβάνει τη φωτογράφιση των πεζών στον δρόμο και των ανθρώπων σε δημόσιους χώρους, όπως τα πάρκα.
Ακόμη κι έτσι, η φωτογράφιση αγνώστων μπορεί να φανεί αγχωτική. «Εξηγήστε με ειλικρίνεια τι κάνετε και αφήστε το πάθος σας να λάμψει», συμβουλεύει ο Andres, ο οποίος συνήθως τραβάει τη λήψη και, όταν γίνεται, πλησιάζει το θέμα για να του δείξει τη λήψη στο πίσω μέρος της μηχανής του. Μπορείτε επίσης να προσφερθείτε να στείλετε τις εικόνες στο θέμα σας ή να του δώσετε τα στοιχεία σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μπορέσει να δει τις εικόνες στο διαδίκτυο.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν αντιρρήσεις, αλλά ο Andres θα διαγράψει ευχαρίστως μια εικόνα αν του το ζητήσουν.
6. Τελειοποιήστε τον εξοπλισμό σας για τη φωτογραφία δρόμου
Το μικρό μέγεθος και οι επιδόσεις σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού των mirrorless μηχανών Canon του Συστήματος EOS R, από τη full-frame EOS R8 και την EOS R6 Mark II μέχρι την APS-C EOS R10 και την EOS R50, τις καθιστά ιδανικές επιλογές για φωτογραφία δρόμου.
Ο Andres φωτογραφίζει συνήθως με υψηλές ταχύτητες κλείστρου σε κατάσταση συνεχούς λήψης κατά ριπές. «Θέλω να παγώνω τη δράση, χωρίς να χάνω τη λήψη», εξηγεί.
Παραδοσιακά, οι φωτογράφοι σκηνών δρόμου χρησιμοποιούσαν φακούς 35mm ή 50mm, επειδή είναι πιο κοντά στον τρόπο με τον οποίο βλέπει το ανθρώπινο μάτι τον κόσμο και, επομένως, προσφέρουν μια φυσική προοπτική. Οι Canon RF 50mm F1.8 STM και RF 35mm F1.8 MACRO IS STM προσφέρουν εξαιρετικά ομαλό bokeh, ενώ το μεγάλο διάφραγμα που διαθέτουν συμβάλλει επίσης στη δημιουργία κινηματογραφικής αίσθησης, απομονώνοντας το θέμα και διατηρώντας το φόντο φλουταρισμένο.
Αν, ωστόσο, το φόντο σας είναι εξίσου σημαντικό με το θέμα σας, ένας ευρυγώνιος φακός ίσως είναι μια καλύτερη επιλογή. Ο εξαιρετικά μικρός Canon RF 28mm F2.8 STM διαθέτει ευέλικτη εστιακή απόσταση και γρήγορο διάφραγμα για πειραματισμό με το φλουτάρισμα του φόντου, καθιστώντας τον ιδανική επιλογή για φωτογραφία δρόμου. Ο ευέλικτος Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM διαθέτει οπτικό σύστημα IS για να ελαχιστοποιεί την αστάθεια της μηχανής και σας προσφέρει την ευελιξία να καταγράφετε αστικές σκηνές με ευρυγώνια λήψη, καθώς και πορτραίτα δρόμου γεμάτα συναίσθημα. «Μερικές φορές μου αρέσει να μπορώ να ζουμάρω και να δημιουργώ διαφορετικές προοπτικές», λέει ο Andres.
Η λήψη με τηλεφακό σάς επιτρέπει να κρατάτε κάποια απόσταση από το θέμα, ώστε να μην χρειάζεται να παραβιάσετε τον προσωπικό του χώρο. Ο Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM είναι ένας εξαιρετικά ευέλικτος φακός ζουμ 10x, ιδανικός αν θέλετε έναν φακό με εστιακή απόσταση για κάθε σενάριο
Η φωτογραφία δρόμου είναι το πιο προσιτό είδος φωτογραφίας. Δεν χρειάζεστε περίπλοκο και ακριβό εξοπλισμό για να ξεκινήσετε. Δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε στο εξωτερικό, να σκαρφαλώσετε σε βουνά ή να καθίσετε για εβδομάδες σε κάποια κρυψώνα μέχρι να εμφανιστεί ένα σπάνιο πλάσμα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να πάρετε τον εξοπλισμό σας, να βγείτε στους δρόμους της περιοχής σας και να ξεκινήσετε να φωτογραφίζετε. Και πρόκειται για μια δεξιότητα που βελτιώνεται με την εξάσκηση. «Μέχρι να εκπαιδεύσεις το βλέμμα σου, δεν συνειδητοποιείς ότι οι απίστευτες στιγμές συμβαίνουν συνεχώς», λέει ο Andres. «Το μυστικό είναι να έχεις υπομονή.»
Υπάρχουν συναρπαστικά θέματα ακριβώς έξω από την πόρτα σας. Επομένως, βγείτε έξω, μείνετε σε ετοιμότητα και πατήστε το κουμπί του κλείστρου.
Σύνταξη: Rachel Segal Hamilton
Σχετικά προϊόντα
-
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R8
Περάστε στη full-frame φωτογραφία και το βίντεο και κάντε πραγματικότητα τις δημιουργικές σας φιλοδοξίες. -
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R10
Κάντε τα επόμενα βήματά σας στη φωτογραφία και στο βίντεο με μια mirrorless μηχανή του Συστήματος EOS R που έχει κατασκευαστεί γύρω από έναν αισθητήρα μεγέθους APS-C. -
ΦΑΚΟΙ CANON
RF 28mm F2.8 STM
Ένας λεπτός, ελαφρύς φακός τύπου «pancake», για φωτογραφία ταξιδιωτικών θεμάτων και σκηνών δρόμου, με ευέλικτη εστιακή απόσταση 28mm και γρήγορο μέγιστο διάφραγμα f/2.8. -
Στάνταρ φακός
RF 50mm F1.8 STM
Ένας μικρός, πολύ ήσυχος και ελαφρύς σταθερός φακός RF 50mm, με ευρύ διάφραγμα f/1.8, ιδανικός για να απογειώσετε το δημιουργικό σας όραμα. -
Φακοί RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ο ιδανικός καθημερινός φακός για τους λάτρεις των mirrorless μηχανών full frame. Ο εύχρηστος φακός RF 24-105mm F4-7.1 IS STM είναι ελαφρύς, μικρός και έτοιμος να αναβαθμίσει τις φωτογραφίες σας. -
Φακοί RF
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Ένας πολυτάλαντος φακός ζουμ 10x για το σύστημα EOS R, που προσφέρει τεράστια ευελιξία από μία φορητή μονάδα.