Ως ξεναγός την ημέρα και φωτογράφος ιχνών φωτός τη νύχτα, ο Piotr Skrzypiec χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για τις όμορφες τοποθεσίες και τις τεχνικές μακριάς έκθεσης για να δημιουργεί εντυπωσιακές φωτογραφίες τοπίων στη Σλοβενία και όχι μόνο. Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν που ανακηρύχθηκε νικητής της πρώτης Canon Redline Challenge.
Ο διαγωνισμός φωτογραφίας είχε ως στόχο να προωθήσει τις δεξιότητες των ερασιτεχνών φωτογράφων με θέμα "το φως στο σκοτάδι". Τρεις από τις εικόνες του Piotr μπήκαν στην τελική λίστα των κριτών και η ατμοσφαιρική λήψη του με μια οδογέφυρα καλυμμένη σε ομίχλη τον έστεψε καθολικό νικητή.
Ο Piotr χρησιμοποίησε μακρά έκθεση για να μετατρέψει τους μπροστινούς προβολείς των κινούμενων αυτοκινήτων σε στριφογυριστές χρωματιστές λωρίδες. Η μακρά έκθεση αναφέρεται στη λήψη με χαμηλές ταχύτητες κλείστρου, που κυμαίνονται από δευτερόλεπτα έως ώρες, με αποτέλεσμα το θάμπωμα των κινούμενων αντικειμένων. Η τεχνική δεν απαιτεί ειδική κάμερα ή φακό και τα αποτελέσματα μπορεί να είναι εντυπωσιακά. Πέρα από το θόλωμα της κίνησης, οι εικόνες μακράς έκθεσης είναι κατάλληλες για τη μεγιστοποίηση του φωτισμού που εισέρχεται στην κάμερα με σκοπό τη μείωση του ISO, γεγονός που βελτιώνει την ποιότητα της εικόνας.
Εδώ, ο Piotr επισκέπτεται ξανά τις τοποθεσίες των άλλων λήψεών του και προσφέρει συμβουλές για το πώς μπορείτε να φωτογραφίσετε παρόμοια ίχνη φωτός.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ
Καταγραφή κίνησης με εικόνες μακράς έκθεσης: Συμβουλές από το νικητή της Redline Challenge
1. Μην φωτογραφίζετε τη νύχτα
Το λυκόφως είναι καλύτερη στιγμή για να βγάλετε φωτογραφίες σε σχέση με το απόλυτο σκοτάδι, καθώς ο ουρανός είναι σκοτεινός, αλλά διατηρεί ακόμα αρκετό χρώμα ώστε τα πράγματα να φαίνονται ενδιαφέροντα. Αν η φωτογραφία είναι ασπρόμαυρη και ανέκφραστη, γίνεται πιο "βαριά." Αρχίστε, λοιπόν, να φωτογραφίζετε όταν υπάρχει αρκετό φυσικό φως για την καταγραφή κτηρίων, λόφων και άλλων σημείων του σκηνικού. "Όλα έχουν να κάνουν με εκείνα τα 20 λεπτά στο τέλος της μπλε ώρας", λέει ο Piotr. "Οποιαδήποτε στιγμή μετά από τότε, οι σκιές θα είναι πολύ σκοτεινές και το φως πολύ έντονο για να δημιουργήσετε μια ισορροπημένη λήψη."
2. Κάντε την έρευνά σας
Μπορεί να ακούγεται προφανές, αλλά βεβαιωθείτε ότι ο δρόμος που έχετε επιλέξει είναι ορατός την εποχή του χρόνου που θέλετε να τον φωτογραφίσετε. Ένα σκηνικό μπορεί να είναι πολλά υποσχόμενο το χειμώνα, αλλά το καλοκαίρι μπορεί να υπάρχουν δέντρα που εμποδίζουν την καλύτερη θέα.
"Είναι πάντα καλό να βρίσκετε ένα υπερυψωμένο σημείο για να φωτογραφίζετε, το οποίο θα σας επιτρέπει να βλέπετε καθαρά τον δρόμο", προτείνει ο Piotr. "Πριν από μερικά χρόνια, επέστρεψα σε αυτήν την τοποθεσία στα μέσα του καλοκαιριού. Αν και μπορούσες να διακρίνεις το σχήμα καρδιάς του δρόμου τη νύχτα λόγω των ιχνών φωτός, δεν φαινόταν καλά λόγω του αμπελώνα. Από τότε, έχουν κάνει πολλές βελτιώσεις. Υπάρχει μια νέα πλατφόρμα για φωτογράφους, η οποία διαθέτει αρκετό χώρο για 10 τρίποδα το λιγότερο. Επίσης, έχουν κουρέψει τον αμπελώνα που βρισκόταν στο προσκήνιο, ώστε το όμορφο σχήμα του δρόμου να είναι πιο ορατό."
3. Σχεδιάστε τη σύνθεσή σας
Παρόλο που θα τραβάτε τις φωτογραφίες σας καθώς η νύχτα θα πέφτει, προετοιμαστείτε στο φως της ημέρας ώστε να έχετε αρκετό χρόνο για να καδράρετε το πλάνο σας. "Όταν θέλετε να τραβήξετε μια καλή φωτογραφία, πρέπει να σκεφτείτε το φόντο και το προσκήνιο, καθώς και πώς θα καλύψετε αυτές τις περιοχές", συμβουλεύει ο Piotr.
"Είναι επίσης καλή ιδέα να σκεφτείτε τα ίχνη φωτός από την κυκλοφορία των οχημάτων σαν μια γραμμή καθοδήγησης που οδηγεί το βλέμμα από το προσκήνιο στο παρασκήνιο. Αν είστε τυχεροί, η καλύτερη ευκαιρία για να το κάνετε αυτό είναι να βρείτε έναν δρόμο σε σχήμα S που περνάει μέσα από τη σκηνή, όπως για παράδειγμα μια εκκλησία ή ένα βουνό ή ένα εξίσου προφανές σημείο εστίασης."
4. Διατηρήστε τις εικόνες σας ευκρινείς
Για να εξασφαλίσετε ότι τα σταθερά μέρη της εικόνας σας θα παραμείνουν ευκρινή στην τελική λήψη, θα πρέπει να κλειδώσετε τη φωτογραφική μηχανή στη θέση της στο τρίποδο και να αποφύγετε να την αγγίξετε κατά τη διάρκεια της έκθεσης. "Απλώς χρησιμοποιώ το χρονόμετρο αυτο-φωτογράφισης δύο δευτερολέπτων", αποκαλύπτει ο Piotr. "Επομένως, απλώς ελέγχω τη σύνθεση, πιέζω το κουμπί και δύο δευτερόλεπτα αργότερα ξεκινά η έκθεση."
Η σειρά των mirrorless και DSLR φωτογραφικών μηχανών της Canon προσφέρει λειτουργία χρονοδιακόπτη. Ο Piotr χρησιμοποιεί επίσης τη λειτουργία κλειδώματος καθρέπτη κατά τη λήψη με φωτογραφικές μηχανές DSLR που διαθέτουν αυτή τη λειτουργία. Μόλις ενεργοποιηθεί, κλειδώνει τον καθρέπτη από την αρχή και καθυστερεί την έναρξη της έκθεσης, μειώνοντας τις πιθανότητες τυχόν κραδασμών στο εσωτερικό της μηχανής, που αλλοιώνουν την ευκρίνεια της εικόνας. "Ωστόσο, με μια mirrorless φωτογραφική μηχανή δεν θα έχετε αυτό το πρόβλημα", λέει ο Piotr, "καθώς δεν έχει καθρέφτη!"
5. Φωτογραφίστε από μεγαλύτερη απόσταση
Η δυνατότητα ελέγχου του μήκους της έκθεσης είναι απαραίτητη. Όλες οι φωτογραφικές μηχανές EOS –από την Canon EOS 4000D ως και την Canon EOS 5D Mark IV– επιτρέπουν την καταγραφή έκθεσης διάρκειας έως και 30 δευτερολέπτων. Η κατάσταση Προτεραιότητα κλείστρου (TV) σας επιτρέπει να ορίσετε έναν ακριβή χρόνο έκθεσης (ταχύτητα κλείστρου), με τη μηχανή να ρυθμίζει αυτόματα το διάφραγμα. Στη συνέχεια, μπορείτε να ρυθμίσετε το ISO ανάλογα με τη σκηνή.
Η λήψη στη Χειροκίνητη κατάσταση (M) σας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχετε το διάφραγμα, προκειμένου να επιτύχετε το ιδανικό επίπεδο ευκρίνειας. Για να προσαρμόσετε περαιτέρω τις ρυθμίσεις σας, η σειρά mirrorless full-frame φωτογραφικών μηχανών της Canon, όπως η Canon EOS RP, διαθέτουν επίσης κατάσταση Ευέλικτης τιμής (Fv). Πρόκειται ουσιαστικά για μια πλήρως αυτόματη κατάσταση που σας επιτρέπει να ελέγχετε την ταχύτητα κλείστρου, το διάφραγμα ή/και το ISO σε οποιοδήποτε σημείο.
Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση Bulb για εκθέσεις διάρκειας άνω των 30 δευτερολέπτων. Ορισμένες μηχανές EOS διαθέτουν την επιλογή "B" στον επιλογέα, αλλά σε άλλες πρέπει να επιλέξετε τη Χειροκίνητη κατάσταση και να αυξήσετε με κύλιση τη ρύθμιση ταχύτητας κλείστρου των 30 δευτερολέπτων.
6. Ρύθμιση έκθεσης
Αν και προφανώς χρειάζεστε σχετικά μακριά έκθεση για να κάνετε τα φώτα του αυτοκινήτου να φαίνονται ως ίχνη φωτός μέσα στην εικόνα, το ακριβές μήκος διαφέρει. Ο Piotr εξηγεί: "Όλα εξαρτώνται από το είδος του δρόμου και την πυκνότητα της κυκλοφορίας. Συνήθως σε έναν αυτοκινητόδρομο δεν χρειάζεστε έκθεση 30 δευτερολέπτων, επειδή υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα και πολλά ίχνη φωτός. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα πιο ήσυχα σημεία όπου μόνο μια πολύ μεγάλη έκθεση μπορεί να επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Πάντα προσπαθώ να χρησιμοποιώ διάφραγμα f/8 ή f/11. Συνήθως δεν είναι καλό να είναι μεγαλύτερο από f/8, καθώς κάποια μέρη της λήψης ενδέχεται να μην είναι ευκρινή. Αν πρέπει να αυξήσετε το ISO σε ISO800 για παράδειγμα, δεν πειράζει. Αν η εικόνα έχει λίγο θόρυβο, μπορείτε να το διορθώσετε στο στάδιο της επεξεργασίας. Στις τελευταίες φωτογραφικές μηχανές, όπως η Canon EOS R5 που έλαβα ως βραβείο, το ISO800 είναι αμελητέο και δεν βλέπω κανένα θόρυβο στην εικόνα σε αυτήν τη ρύθμιση." Η σειρά ISO της EOS R5 ξεκινά από ISO 100-51.200, οπότε το ISO800 είναι μια ρύθμιση σχετικά χαμηλής ευαισθησίας, που παρέχει εξαιρετική ποιότητα εικόνας σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού.
7. Επιλέξτε το κατάλληλο κιτ
Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε έναν επαγγελματικό φακό της σειράς L για να τραβήξετε επαγγελματικές εικόνες με ίχνη φωτός. Ένας ελαφρύς φακός μικρών διαστάσεων, όπως ο Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ή ο RF 35mm F1.8 Macro IS STM θα είναι πιο εύκολος στη μεταφορά, ενώ παράλληλα θα σας προσφέρει ευκρινείς και λεπτομερείς φωτογραφίες.
"Συνήθως θα χρησιμοποιείτε αρκετά μικρό διάφραγμα για να έχετε ευκρινή εικόνα. Επομένως δεν θα χρειάζεστε απαραίτητα φακό με γρήγορο μέγιστο διάφραγμα, όπως f/1.8 ή f/2.8", λέει ο Piotr. "Χρησιμοποιώ πάντα φακούς ζουμ καθώς προσφέρουν περισσότερες επιλογές για να καδράρετε μια σκηνή, αλλά πραγματικά, η επιλογή φακού δεν είναι τόσο σημαντική όσο άλλες επιλογές, όπως η χρήση τριπόδου και ο όγκος της κίνησης. Ο φακός πρέπει μόνο να είναι ευκρινής!"
Ορίστε λοιπόν. Η φωτογράφιση ιχνών φωτός είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να μάθετε να ελέγχετε την έκθεση και να χρησιμοποιείτε τη φωτογραφία για να αποτυπώσετε κάτι που δεν είναι ορατό με γυμνό μάτι. Επίσης, δεν απαιτεί εξεζητημένο εξοπλισμό κάμερας, αλλά το κέρδος μπορεί να είναι τεράστιο – ρωτήστε τον Piotr!
Επισκεφθείτε το κέντρο της Redline Challenge για να δείτε τις συμμετοχές που έφτασαν ως την τελική λίστα και για περισσότερα κόλπα και συμβουλές από επαγγελματίες.
Σύνταξη: Marcus Hawkins
Σχετικά προϊόντα
-
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R6
Ό,τι κι αν φωτογραφίζετε, όπως κι αν το φωτογραφίζετε, η EOS R6 ενισχύει τη δημιουργικότητά σας με τρόπους που ποτέ πριν δεν θεωρούσατε εφικτούς. -
Φακοί RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ο ιδανικός καθημερινός φακός για τους λάτρεις των mirrorless μηχανών full frame. Ο εύχρηστος φακός RF 24-105mm F4-7.1 IS STM είναι ελαφρύς, μικρός και έτοιμος να αναβαθμίσει τις φωτογραφίες σας. -
Φακοί RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Φακός MACRO με γρήγορο διάφραγμα 35mm f/1.8 για ευρυγώνια προοπτική, εστίαση από κοντινή απόσταση και υβριδική σταθεροποίηση εικόνας. -
Φωτογραφικές μηχανές DSLR
EOS 5D Mark IV
Όποιο κι αν είναι το θέμα σας, απολαύστε ασυμβίβαστη ποιότητα εικόνας και εξαιρετικές, επαγγελματικές επιδόσεις. -
Φακοί για DSLR
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Αυτός ο φακός προσφέρει εντυπωσιακή ποιότητα εικόνας με προηγμένη σταθεροποίηση· τον προτιμούν όσοι θέλουν να παίρνουν μαζί τους μόνο έναν φακό. -
Ευρυγώνιος σταθερός φακός
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Ένας μικρός, ελαφρύς, σταθερός φακός 24mm, ιδανικός για φωτογράφιση τοπίων, vlogging και φωτογράφιση εσωτερικών χώρων, καθώς επίσης και για εξαιρετικές εικόνες macro.