ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ MACRO

Ανακαλύψτε τον κρυφό κόσμο των εντόμων

Αποκαλύψτε τις μυστικές ζωές μικροσκοπικών πλασμάτων με συμβουλές από τον ειδικό στη φωτογράφιση με κοντινά πλάνα, Pierre Anquet.
Κοντινή λήψη μιας καφέ αράχνης-άλτη.

«Πριν ξεκινήσω με τη φωτογράφιση macro, πρέπει να ομολογήσω ότι δεν συμπαθούσα ιδιαίτερα τα έντομα», αναφέρει ο Γάλλος φωτογράφος Pierre Anquet. «Τώρα όμως νομίζω ότι είναι πανέμορφα, αν αφιερώσεις λίγο χρόνο για να τα δεις από κοντά.»

«Ξεκίνησα να φωτογραφίζω τοπία και πορτραίτα, αλλά όλα άλλαξαν όταν είδα ένα βίντεο του Αμερικανού φωτογράφου macro Thomas Shahan: ερωτεύτηκα τη φωτογράφιση macro», αναφέρει.

Οι απίστευτες κοντινές λήψεις μπορεί να μοιάζουν ότι απευθύνονται μόνο σε έμπειρους φωτογράφους με πανάκριβο εξοπλισμό, αλλά στην πραγματικότητα μπορούν να επιτευχθούν ακόμα και με πιο οικονομικά μέσα. Μπορείτε να πειραματιστείτε με την εστίαση σε μικρές αποστάσεις χρησιμοποιώντας τον φακό του κιτ σας, πριν αγοράσετε κάποιον ειδικό φακό macro.

1. Τραβήξτε δημιουργικές κοντινές λήψεις με τον φακό του κιτ

Ένα αλογάκι της Παναγίας που κρέμεται από ένα φύλλο.

Στις λήψεις macro, το σημαντικό δεν είναι το πόσο κοντά βρίσκεστε στο θέμα, αλλά τα επίπεδα μεγέθυνσης. «Αν θέλετε να κάνετε κοντινές λήψεις αλλά δεν έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε έναν φακό macro, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το ζουμ και να πετύχετε μερικές πραγματικά ενδιαφέρουσες λήψεις», λέει ο Pierre. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM στα 55mm, με 1/3200 δευτ., f/5.6 και ISO640. © Pierre Anquet

Αν και οι ειδικοί φακοί macro προσφέρουν απίστευτη μεγέθυνση, ένας τυπικός φακός ζουμ μπορεί να εστιάσει αρκετά κοντά ώστε να σας εξασφαλίσει άριστες λήψεις μεγαλύτερων εντόμων.

«Για αυτές τις λήψεις, εντόπισα ένα είδος αλόγου της Παναγίας που ονομάζεται Empusa», εξηγεί ο Pierre. «Έχει μήκος περίπου 3-4cm, το οποίο μου επέτρεπε να γεμίσω ολόκληρο το πλάνο χρησιμοποιώντας τον φακό Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM. Η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι να πλησιάσετε αρκετά κοντά στο έντομο για να τραβήξετε τη φωτογραφία. Σας προτείνω να ξυπνήσετε νωρίς το πρωί, καθώς την αυγή το συγκεκριμένο έντομο είναι λιγότερο δραστήριο.»

Οι φακοί EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM και EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM διαθέτουν ενσωματωμένα macro ring lite, που δημιουργούν ενδιαφέροντα και δημιουργικά εφέ φωτισμού, τα οποία παλαιότερα ήταν αποκλειστικό προνόμιο των επαγγελματιών.

Ως εναλλακτική μέθοδο στη χρήση αυτόματης εστίασης, ο Pierre επιτυγχάνει μέγιστη μεγέθυνση ρυθμίζοντας τον φακό του στη μεγαλύτερη εστιακή απόσταση, αλλάζοντας σε χειροκίνητη εστίαση, στρέφοντας τον δακτύλιο εστίασης στην ελάχιστη απόσταση εστίασης και, τέλος, μετακινώντας απαλά τη μηχανή προς τα εμπρός και προς τα πίσω μέχρι να επιτύχει τέλεια εστίαση του θέματος.

Ο Pierre προτιμά να φωτογραφίζει χωρίς τρίποδο, ωστόσο το τρίποδο μπορεί να βοηθήσει στις λήψεις macro, όπου η αστάθεια της μηχανής υπερτονίζεται. «Τα τρίποδα είναι πολύ ογκώδη και εμποδίζουν τη λήψη. Ο φακός 18-55 mm είναι ιδανικός για λήψεις χωρίς τρίποδο, καθώς είναι πολύ μικρός και ο Σταθεροποιητής εικόνας είναι πραγματικά χρήσιμος.»

2. Πλησιάστε πολύ κοντά με έναν φακό macro

Κοντινό πλάνο μιας πορτοκαλί-καφέ αράχνης σε ένα κλαδί.

Ο Pierre χρησιμοποίησε έναν φακό EF-S 60mm f/2.8 Macro USM για να φωτογραφίσει μια αράχνη-άλτη: «Ήταν μικρότερη από το αλογάκι της Παναγίας, αλλά αυτό μου επέτρεψε να συμπεριλάβω μεγαλύτερο τμήμα του περιβάλλοντος στη λήψη.» Λήψη με EOS 90D και EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, με 1/250 δευτ., f/8 και ISO500. © Pierre Anquet

Κοντινή λήψη ενός αλόγου της Παναγίας που κρέμεται από ένα κλαδί.

Ο Pierre χρησιμοποίησε υπέρθεση εστίασης για ορισμένες από τις φωτογραφίες του. «Ο μεγαλύτερος αριθμός λήψεων που έβγαλα για μία υπέρθεση εστίασης ήταν 28. Το αλογάκι της Παναγίας ήταν σε ένα κλαδί και εγώ ήθελα να εστιάσω σε ολόκληρο το έντομο. Βγάζοντας πολλές λήψεις και μετακινώντας τη μηχανή, μπορούσα να εστιάσω στο κεφάλι, στα πόδια και στο σώμα.» Λήψη με EOS 90D και EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, με 1/250 δευτ., f/9 και ISO200. © Pierre Anquet

Ένας μικρού μεγέθους και πολύ ευκρινής φακός, όπως ο Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, είναι ιδανικός για να κάνετε τα πρώτα σας βήματα στον κόσμο της φωτογράφισης macro. Προσφέρει μεγέθυνση σε φυσικό μέγεθος (1x) όταν ρυθμίζεται στην ελάχιστη απόσταση εστίασης, που σημαίνει ότι οι λεπτομέρειες εστιάζονται στον αισθητήρα της μηχανής στο φυσικό τους μέγεθος.

Κατά τις κοντινές λήψεις, πρέπει να έχετε υπόψη ότι το βάθος πεδίου είναι πολύ μικρό. Η χρήση μικρότερου διαφράγματος, όπως f/11 ή f/16, αυξάνει το βάθος πεδίου, αλλά μειώνει επίσης την ποσότητα του φωτός. Αυτό οδηγεί σε χαμηλότερες ταχύτητες κλείστρου, κάτι που μπορεί να θολώσει την εικόνα αν κινηθεί η μηχανή ή το θέμα.

Για να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα, μπορείτε να αυξήσετε το ISO, ώστε να εξασφαλίσετε πιο σύντομους χρόνους έκθεσης. «Με την EOS 90D, μπορώ να ανέβω έως και ISO2000 χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα. Ωστόσο, η έκθεση της εικόνας πρέπει να είναι η σωστή. Αν δοκιμάσετε να αυξήσετε την έκθεση αργότερα σε λογισμικό, ο θόρυβος θα είναι μεγάλος.»

Μια κοντινή λήψη του κεφαλιού ενός εντόμου buffalo treehopper με μια σταγόνα νερού πάνω του.

Ο Pierre συνιστά τη χρήση φλας Speedlite για μεγέθυνση 3-5x. «Κύρια πηγή φωτός εξακολουθεί να είναι ο ήλιος», αναφέρει. «Ωστόσο, το φλας βοηθά στην ανάδειξη του θέματος.» Λήψη με Canon EOS 60D (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS 90D) και φακό Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo και φλας Speedlite 430EX II, με 1/250 δευτ., f/10 και ISO400. © Pierre Anquet

Η υπέρθεση εστίασης είναι μια δημοφιλής τεχνική που χρησιμοποιούν οι φωτογράφοι macro για την αύξηση του βάθους πεδίου. Η υπέρθεση εστίασης περιλαμβάνει τη λήψη μιας ακολουθίας πανομοιότυπων εικόνων και τη χειροκίνητη μετατόπιση της θέσης εστίασης για κάθε μία από αυτές. Οι εστιασμένες περιοχές κάθε εικόνας μπορούν στη συνέχεια να συνδυαστούν σε λογισμικό για να δημιουργήσουν μια φωτογραφία με μεγαλύτερη οξύτητα.

Η Canon EOS 90D διαθέτει ενσωματωμένη λειτουργία οριοθέτησης εστίασης, η οποία σας επιτρέπει να τραβάτε αυτόματα τις λήψεις που χρειάζεστε για να δημιουργήσετε μια εικόνα με υπέρθεση εστίασης στο λογισμικό Canon Digital Photo Professional. «Κάτι τέτοιο απαιτεί εξάσκηση», εξηγεί ο Pierre. «Επιλέγω την κατάσταση συνεχούς προώθησης, ρυθμίζω την εστίαση χειροκίνητα στο πλησιέστερο τμήμα του θέματος και στη συνέχεια μετακινώ αργά τη μηχανή πιο κοντά στο έντομο, χρησιμοποιώντας λήψεις ριπής.»

3. Πέρα από το φυσικό μέγεθος με έναν εξειδικευμένο φακό

Κοντινή λήψη μιας αράχνης-άλτη στο έδαφος.

Ο Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo είναι ένας μοναδικός φακός που επιτρέπει λήψεις θεμάτων με μεγέθυνση έως και 5 φορές πάνω από το φυσικό τους μέγεθος. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo, με 1/250 δευτ., f/9 και ISO800. © Pierre Anquet

Λήψη macro του προσώπου ενός αλόγου της Παναγίας.

«Ο φακός MP-E 65mm είναι πολύ ευέλικτος», δηλώνει ενθουσιασμένος ο Pierre. «Με μεγέθυνση 1x, μπορείτε να γεμίσετε το κάδρο με ένα μεγαλύτερο έντομο, όπως μια πεταλούδα ή ένα τζιτζίκι, και μετά να χρησιμοποιήσετε μεγέθυνση 5x και να φωτογραφίσετε πολύ μικρά έντομα.» Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo, με 1/160 δευτ., f/8 και ISO2000. © Pierre Anquet

Η ακριβής εστίαση είναι κρίσιμης σημασίας όταν απαιτείται υψηλή μεγέθυνση, όπως 5x, καθώς αυτές οι τιμές μεγεθύνουν επίσης και τυχόν σφάλματα που κάνετε. Για να διασφαλίσει την ακρίβεια κατά τη φωτογράφιση εντόμων, ο Pierre παρακολουθούσε την εικόνα χρησιμοποιώντας τη μεγάλη πίσω οθόνη της Canon EOS 90D. «Μπορώ να κάνω ζουμ χειροκίνητα και να δω πού ακριβώς εστιάζω», αναφέρει. «Πρώτα γυρίζω τον δακτύλιο στον φακό για να ορίσω τη μεγέθυνση, μετά πλησιάζω στο θέμα και, όταν βλέπω στην οθόνη ότι είναι τέλεια εστιασμένο, βγάζω τη λήψη.»

Μπορείτε να ξεκινήσετε τη φωτογράφιση macro με λήψεις αντικειμένων στο σπίτι, είτε πρόκειται για το μοτίβο ενός χαλιού είτε για ένα φυτό εσωτερικού χώρου πάνω στο περβάζι του παραθύρου, προτού προχωρήσετε στην καταγραφή λεπτομερών λήψεων εντόμων.


Κείμενο του Marcus Hawkins

Σχετικά προϊόντα

  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R

    Mirrorless μηχανή full frame που προσφέρει νέες ευκαιρίες δημιουργικότητας σε φωτογράφους και κινηματογραφιστές.
  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS R6

    Ό,τι κι αν φωτογραφίζετε, όπως κι αν το φωτογραφίζετε, η EOS R6 ενισχύει τη δημιουργικότητά σας με τρόπους που ποτέ πριν δεν θεωρούσατε εφικτούς.
  • Φακός macro

    RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    Ο RF 100mm F2.8L MACRO IS USM είναι ένας επαγγελματικός φακός macro της σειράς RF, ιδανικός για λήψεις με μεγέθυνση 1,4x και εντυπωσιακά πορτραίτα κρατώντας τη μηχανή στο χέρι, με την ποιότητα της σειράς L.

Σχετικά άρθρα