ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Απολαύστε την ύπαιθρο: 5 τεχνικές για τη φωτογράφιση του υδάτινου στοιχείου

Ανακαλύψτε αυτές τις πέντε κορυφαίες συμβουλές για τη φωτογράφιση του υδάτινου στοιχείου, από θολωμένους καταρράκτες μέχρι σταγονίδια που πέφτουν.
Μικρός καταρράκτης που ρέει πάνω από βράχους και καταλήγει σε ποτάμι μέσα από ένα καταπράσινο δάσος.

Αν αναζητάτε ένα χαλαρωτικό διάλειμμα από την καθημερινότητα, σίγουρα μπορείτε να βρείτε ένα σημείο με νερό κοντά σας. Πολλά άτομα απολαμβάνουν τη χαλαρωτική επίδραση του νερού στη φύση, από μια οικογενειακή ημερήσια εκδρομή στην παραλία μέχρι έναν περίπατο στην εξοχή δίπλα σε ένα φιδογυριστό ποτάμι. Έτσι, είτε πρόκειται για ένα εντυπωσιακό κύμα, τη θολή ομίχλη που σχηματίζουν τα σταγονίδια σε έναν καταρράκτη ή τις αντανακλάσεις σε μια ήρεμη λίμνη, το νερό είναι πολύ πιθανό να πρωταγωνιστήσει σε πολλές από τις λήψεις σας αυτό το καλοκαίρι. Ωστόσο, πώς μπορείτε να καταγράψετε εντυπωσιακές φωτογραφίες ενός θέματος με τόσο μεγάλη ποικιλία και που βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση; Υπάρχουν πολλές δημιουργικές επιλογές που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε τις καλοκαιρινές φωτογραφίες σας.

Αυτές οι πέντε τεχνικές φωτογράφισης του υδάτινου στοιχείου θα σας βοηθήσουν να απογειώσετε τις εικόνες σας, είτε στη διάρκεια των καλοκαιρινών σας εξερευνήσεων είτε ενώ προσπαθείτε να βρείτε θέματα πιο κοντά στο σπίτι σας τους πιο κρύους μήνες.

1. Πώς να φωτογραφίζετε αντανακλάσεις στο νερό

Άντρας που κρατά τη μηχανή πάνω από το κεφάλι του για να φωτογραφίσει ένα φυλάκιο παρατήρησης σε παραλία.

Πειραματιστείτε με το ύψος της μηχανής κατά το καδράρισμα μιας αντανάκλασης: μια λήψη από ψηλά μπορεί να την απεικονίζει καθαρότερα, ενώ μια λήψη από χαμηλά μπορεί να σας μεταφέρει πιο κοντά στην επιφάνεια για πιο δυναμική αίσθηση.

Λήψη με παραλιακό τοπίο και ένα φυλάκιο παρατήρησης στην άμμο που αντανακλάται στο νερό.

Η πιο φωτογενής πτυχή του νερού είναι ίσως η ανακλαστική του ιδιότητα. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM στα 31mm, με 1 δευτ., f/16 και ISO100.

Ένα μεγάλο σώμα ακίνητου νερού είναι ιδανικό για να αποτυπώσετε αντανακλάσεις με ευκρίνεια, αξιοποιώντας αυτό το εξαιρετικό στοιχείο για να προσθέσετε ενδιαφέρον σε ένα, κατά τα άλλα, απλό τοπίο. Αναζητήστε το υδάτινο στοιχείο στις περιπλανήσεις σας: τα ορμητικά ρυάκια θα σας προσφέρουν πιο αφηρημένα εφέ ανάκλασης, ενώ η ακίνητη επιφάνεια μιας λιμνούλας μπορεί να δημιουργήσει μια πιο ήρεμη ανάκλαση που μοιάζει με είδωλο σε καθρέφτη. Αν θέλετε κάτι τέτοιο, βρείτε ένα προστατευμένο σημείο ή περιμένετε να πέσει το αεράκι πριν από τη λήψη σας.

Η ρύθμιση της μηχανής στην κατάσταση Προτεραιότητας διαφράγματος (Av) σάς επιτρέπει να επιλέξετε το διάφραγμα, ενώ η μηχανή προσαρμόζει αυτόματα την ταχύτητα κλείστρου για σωστή έκθεση. Για να διασφαλίσετε ότι τόσο το προσκήνιο όσο και οι ανακλώμενες λεπτομέρειες στο βάθος του κάδρου παραμένουν ευκρινείς, επιλέξτε μικρό άνοιγμα διαφράγματος και χρησιμοποιήστε τον υπολογιστή Βάθους πεδίου (DOF) και Υπερεστιακής απόστασης στην εφαρμογή Photo Companion. Η εστίαση στην υπερεστιακή απόσταση συμβάλλει στο να έχετε μεγαλύτερο μέρος του κάδρου ευκρινές, βρίσκοντας το πιο κοντινό σημείο στο οποίο μπορείτε να εστιάσετε και διατηρώντας παράλληλα ένα αποδεκτό επίπεδο ευκρίνειας στο φόντο.

Εναλλακτικά, αντί για μικρό άνοιγμα διαφράγματος, μπορείτε να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε πολύ ευρύ διάφραγμα για να θολώσετε είτε το προσκήνιο είτε την αντανάκλαση, ώστε να πετύχετε ένα αφηρημένο αποτέλεσμα.

2. Πώς να φωτογραφίζετε καταρράκτες

Ορμητικός καταρράκτης με υπερέκθεση και θόλωση της κίνησης.

Για να αποτυπώσετε το νερό που πέφτει με εντυπωσιακή θόλωση της κίνησης, θα χρειαστείτε έκθεση μεγάλης διάρκειας. Λήψη με Canon EOS 850D και φακό Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM στα 64mm, με 15 δευτ., f/20 και ISO100.

Φωτογράφος που στέκεται μπροστά από ένα ποτάμι με καταρράκτη, με τη μηχανή του πάνω σε τρίποδο.

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND) είναι ιδανικά για το μπλοκάρισμα του φωτός, αλλά μπορούν επίσης να σας δυσκολέψουν όταν κοιτάζετε μέσα από το σκόπευτρο. Για να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα, χρησιμοποιήστε τη λειτουργία Άμεσης προβολής για τη σύνθεση του κάδρου και την εστίαση, και στη συνέχεια ορίστε ένα χρονόμετρο δύο δευτερολέπτων για να αποφύγετε την αστάθεια της μηχανής.

Την επόμενη φορά που θα κάνετε πεζοπορία και θα εντοπίσετε έναν εντυπωσιακό καταρράκτη που σας καλεί να τον απαθανατίσετε σε μια φωτογραφία, βεβαιωθείτε ότι αξιοποιείτε στο έπακρο αυτήν την ευκαιρία προσθέτοντας ένα φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας (ND) στη μηχανή σας. Τα φίλτρα ND αποτρέπουν την είσοδο του φωτός στη μηχανή σε μετρούμενες ποσότητες (στοπ), γεγονός που σας δίνει περισσότερο έλεγχο κατά την επιλογή της ταχύτητας κλείστρου. Ένα φίλτρο ND 6 στοπ είναι ιδανικό για καταρράκτες – αναμφισβήτητα, αποτελεί το καλύτερο φίλτρο γενικής χρήσης για το θόλωμα του νερού. Πριν ξεκινήσετε τη λήψη, μελετήστε τη ροή του καταρράκτη και παρατηρήστε το σημείο όπου το νερό δημιουργεί αφρούς στη βάση του, καθώς σε αυτήν την περιοχή θα σχηματιστούν όμορφες θολωμένες ραβδώσεις.

Για μια απλή διαμόρφωση, επιλέξτε τη Χειροκίνητη (M) κατάσταση στη μηχανή με αρκετά μικρό διάφραγμα ώστε να διασφαλίσετε μεγάλο βάθος πεδίου και τιμή ISO100, και στη συνέχεια ρυθμίστε την ταχύτητα κλείστρου μέχρι το αποτέλεσμα της φωτομέτρησης να δείχνει σωστό. Στη συνέχεια, τοποθετήστε το φίλτρο ND και προσαρμόστε ανάλογα την ταχύτητα κλείστρου. Κάθε στοπ φωτός που παρεμποδίζεται από το φίλτρο ND σάς επιτρέπει να διπλασιάσετε τον χρόνο έκθεσης. Η μέθοδος «μέτρησης των κλικ» μπορεί να είναι χρήσιμη για τον επανυπολογισμό, καθώς αφορά είτε δύο είτε τρία κλικ στον επιλογέα ταχύτητας κλείστρου ανά στοπ (ανάλογα με τα βήματα στοπ που έχουν οριστεί στο μενού της μηχανής σας).

3. Πώς να «εξομαλύνετε» τη θάλασσα

Άντρας σκυμμένος δίπλα σε κάμερα και τρίποδο σε μια παραλία καλυμμένη με πέτρες.

Η σύζευξη της μηχανής με την εφαρμογή Canon Camera Connect σάς επιτρέπει να ξεκινάτε και να τερματίζετε εκθέσεις διάρκειας πολλών λεπτών στην κατάσταση Bulb (B) με το τηλέφωνό σας, γεγονός που σημαίνει ότι μπορείτε να διατηρείτε το κλείστρο ενεργοποιημένο για όσο διάστημα θέλετε.

Λήψη της θάλασσας με μακρά έκθεση και θόλωμα μπροστά από τους βράχους μιας ακτής στο ηλιοβασίλεμα.

Όταν οι εκθέσεις διαρκούν έως και ένα λεπτό, μπορείτε να αποτυπώσετε μια εντυπωσιακή, γαλακτώδη και θολή εικόνα της θάλασσας, καθώς και την απαλή κίνηση στα σύννεφα. Λήψη με Canon EOS 850D και φακό Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM στα 24mm, με 2,5 δευτ., f/16 και ISO100.

Ένας περίπατος στην παραλία είναι μια από τις μεγαλύτερες καλοκαιρινές απολαύσεις, με εικόνες που θα σίγουρα θα θέλετε να προσθέσετε στο άλμπουμ σας. Ωστόσο, αν και η θάλασσα μπορεί να είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά φυσικά αξιοθέατα, η ταραγμένη επιφάνεια του νερού μπορεί μερικές φορές να δείχνει «μπερδεμένη» όταν «παγώνει» σε μια φωτογραφία. Αν χρησιμοποιήσετε έκθεση πολύ μεγάλης διάρκειας για να θολώσετε την κίνηση της θάλασσας, μπορείτε να μετατρέψετε το αφρισμένο νερό σε μεταξένια, λεία επιφάνεια χωρίς λεπτομέρειες. Αν φωτογραφίζετε στη διάρκεια της ημέρας, θα χρειαστείτε ένα ισχυρό φίλτρο ND που μπλοκάρει περίπου 10-16 στοπ φωτός. Στο λυκόφως, μπορεί να χρειαστείτε ένα πιο αδύναμο φίλτρο ND ή και κανένα. Αν θέλετε να προσπαθήσετε αυτήν την τεχνική, δοκιμάστε μια περιπλάνηση νωρίς το πρωί και απολαύστε την ηρεμία της σχεδόν έρημης παραλίας καθώς ρυθμίζετε τη λήψη σας.

4. Πώς να φωτογραφίσετε κύματα που σκάνε

Φωτογράφος σκυμμένος πάνω σε βράχους δίπλα σε κύματα που σκάνε με το τρίποδο και τη μηχανή του.

Μπορεί να είναι δύσκολο να εκτιμήσετε τον συγχρονισμό κατά τη φωτογράφιση κυμάτων, γι' αυτό ορίστε την κατάσταση προώθησης της μηχανής σε συνεχή λήψη υψηλής ταχύτητας και τραβήξτε μια σειρά γρήγορων λήψεων καθώς το νερό σκάει στην ακτή.

Μικρά κύματα που σκάνε πάνω στις πέτρες μιας παραλίας.

Τίποτα δεν δείχνει τη μεγαλοπρεπή δύναμη του νερού όπως ένα εντυπωσιακό κύμα. Πειραματιστείτε με διαφορετικές ταχύτητες κλείστρου για να διαφοροποιήσετε την τελική εικόνα σας. Λήψη με Canon EOS 850D και φακό Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM στα 27mm, με 1/20 δευτ., f/25 και ISO100.

Αν θέλετε να «παγώσετε» την εντυπωσιακή κίνηση της θάλασσας, θα χρειαστείτε γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, περίπου 1/500 δευτ. Εναλλακτικά, μια χαμηλότερη ταχύτητα κλείστρου μπορεί να σας βοηθήσει να αποδώσετε την αίσθηση της κίνησης, μεταμορφώνοντας τις πιτσιλιές και τις σταγόνες του νερού σε εκρηκτικές θολωμένες ραβδώσεις. Δοκιμάστε να ρυθμίσετε τη μηχανή σας στην κατάσταση Προτεραιότητας κλείστρου (Tv) και μειώστε την ταχύτητα κλείστρου σε περίπου 1/20 δευτ. με τιμή ISO100. Σε αυτήν την ταχύτητα κλείστρου, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε ένα τρίποδο, αλλά μπορείτε να φωτογραφίσετε επίσης κρατώντας τη μηχανή στο χέρι, αρκεί να παραμένετε ακίνητοι.

Αν έχετε φακό με σταθεροποίηση εικόνας ή μια EOS R5 ή R6 με ενσωματωμένο σύστημα σταθεροποίησης εικόνας και χρησιμοποιήσετε έναν ευρυγώνιο φακό, σύμφωνα με τον «αμοιβαίο» κανόνα, μπορείτε να τραβήξετε μια λήψη με έκθεση 1/20 δευτ. κρατώντας τη μηχανή στο χέρι με φακό 20mm.

5. Πώς να «παγώνετε» τα σταγονίδια νερού

Άντρας που κρατάει τη μηχανή του πάνω από ένα φλιτζάνι με νερό μπροστά από ένα μπλε φύλλο, καθώς φωτογραφίζει ένα σταγονίδιο που πέφτει από ψηλά.

Η τοποθέτηση του φλας πίσω από ένα μπλε φύλλο ασετάτ δημιουργεί πολύχρωμες αντανακλάσεις στο νερό.

Σταγονίδιο νερού που πέφτει και δημιουργεί μικρούς κυματισμούς.

Ένας φακός macro, όπως ο RF 35mm F1.8 Macro IS STM που χρησιμοποίησε ο James για να αποτυπώσει αυτήν τη φωτογραφία, σας επιτρέπει να φωτογραφίζετε σταγόνες νερού από κοντά και με εξαιρετική λεπτομέρεια. Εστιάστε χειροκίνητα από πριν στο σημείο όπου θα πέσει η σταγόνα. Λήψη με Canon EOS RP και φακό RF 35mm F1.8 Macro IS STM, με 2 δευτ., f/16 και ISO100.

Δυστυχώς, ο καιρός δεν είναι πάντα στο πλευρό μας. Σε μια τέτοια περίπτωση, μπορείτε πάντα να εξασκηθείτε στη φωτογράφιση του υδάτινου στοιχείου πιο κοντά στο σπίτι, και τα σταγονίδια νερού προσφέρουν ένα απίστευτο θέαμα όταν τα κοιτάξετε από κοντά. Για να συλλάβετε τη δράση μας σταγόνας νερού που πέφτει, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε εξωτερικό φλας, όπως το Canon Speedlite EL-100, και να φωτογραφίσετε σε σκοτεινό μέρος. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διάρκεια του φλας (τη διάρκεια της ριπής φωτός) για να παγώσετε την κίνηση καθώς η σταγόνα πέφτει στην επιφάνεια του νερού που βρίσκεται από κάτω.

Εξασκηθείτε στην τεχνική τοποθετώντας ένα σταγονόμετρο ή μια σύριγγα πάνω από ένα ποτήρι νερό και τοποθετώντας ένα φλας για να φωτίσετε τη σταγόνα από πίσω. Ρυθμίστε τη μηχανή στη Χειροκίνητη (M) κατάσταση με διάφραγμα f/8 και ISO100, με ταχύτητα κλείστρου περίπου δύο δευτερολέπτων. Ξεκινήστε την έκθεση, ρίξτε τη σταγόνα και στη συνέχεια είτε πυροδοτήστε το φλας χειροκίνητα όταν το σταγονίδιο χτυπήσει στην επιφάνεια είτε χρησιμοποιήστε μια διάταξη απομακρυσμένης ενεργοποίησης για αυτόματη πυροδότηση του φλας. Είναι μια πρόκληση για τις δεξιότητες σας αναφορικά με τον χειρισμό μηχανής και τις τεχνικές φωτισμού, αλλά τα αποτελέσματα μπορεί να είναι θεαματικά.

Κείμενο του James Paterson

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα