ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ MACRO

Χαθείτε στις λεπτομέρειες: 4 τεχνικές για λήψεις macro στο σπίτι

Το σπίτι σας είναι γεμάτο δυνατότητες για εύκολες δημιουργικές κοντινές λήψεις. Εμπνευστείτε από τις λεπτομέρειες στο καθιστικό, στην κουζίνα ή στο περβάζι του παραθύρου σας.
Ασπρόμαυρη κοντινή λήψη μιας μητέρας που φιλάει ένα μωρό που κοιμάται ακουμπισμένο στον ώμο της.

Η φωτογράφιση με κοντινές λήψεις είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να αναδείξετε τη δημιουργικότητά σας με ό,τι έχετε στο σπίτι σας. Είτε πρόκειται για τις πτυχώσεις στις παλάμες των χεριών ενός νεογέννητου, για περίτεχνες λεπτομέρειες στα φύλλα ή τα πέταλα των φυτών του σπιτιού σας, είτε για σαπουνόφουσκες στο νεροχύτη σας, η ανακάλυψη των μικρών πραγμάτων που μπορεί να έχετε παραβλέψει μπορεί να σας προσφέρει χαρά, έμπνευση και αμέτρητες νέες προοπτικές στη φωτογραφία.

Η διασκέδαση με τη φωτογράφιση κοντινών λήψεων ή τη φωτογράφιση macro δεν έχει όρια – μπορείτε να βρείτε εξαιρετικά θέματα σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού σας. Ανεξάρτητα από το είδος της μηχανής που έχετε στο σπίτι σας, μπορείτε να πλησιάσετε πιο κοντά και να εξερευνήσετε τις συναρπαστικές λεπτομέρειες. Ένας τυπικός φακός (ή κιτ) ζουμ, ή ακόμα και μια compact φωτογραφική μηχανή, μπορεί να σας προσφέρει υπέροχες εικόνες. Εδώ, έξι φωτογράφοι μοιράζονται μερικά από τα μικρά, αλλά συναρπαστικά πράγματα που έχουν φωτογραφίσει στο σπίτι και αποκαλύπτουν τι τους ενέπνευσε να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά.

1. Εστιάστε στα πιο κοντινά και αγαπημένα σας πρόσωπα

Κοντινή λήψη του κεφαλιού ενός μωρού που ξαπλώνει ανάσκελα.

Εδώ η φωτογράφος Kate Grey έχει τοποθετήσει ένα νεογέννητο σε ένα κρεβάτι κοντά σε ένα παράθυρο, για να χρησιμοποιήσει τη φυσική πηγή φωτός. "Αυτό αποτελεί μια καλή βάση για τις λήψεις τόσο από υψηλή, όσο και από χαμηλή γωνία, ενώ παράλληλα το μωρό νιώθει άνετα", εξηγεί. Λήψη με Canon EOS 5D Mark III (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS 5D Mark IV) και φακό EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, με 1/320 δευτ., f/2.8 και ISO 500. © Kate Grey Photography

"Οι φωτογραφίες που τράβηξα τα παιδιά μου όταν ήταν μωρά ήταν αυτές που με ενέπνευσαν να φωτογραφίσω με κοντινές λήψεις και άλλες οικογένειες", λέει η οικογενειακή φωτογράφος Kate Grey. "Ξέρω ότι χωρίς αυτές τις φωτογραφίες δεν θα θυμόμουν τις τέλειες μικρές δίπλες στα τροφαντά δαχτυλάκια της κόρης μου ή τον τρόπο με τον οποίο ζάρωνε η επιδερμίδα γύρω από τα μάτια του γιου μου στα πρώτα του φαφούτικα χαμόγελα."

Παρόλο που ένας ειδικός φακός macro είναι ιδανικός για κοντινές λήψεις, μπορείτε να έχετε εξαιρετικά αποτελέσματα με ένα τυπικό φακό ζουμ ή ακόμα και με έναν σταθερό φακό. Το κιτ φακού Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, για παράδειγμα, μπορεί να εστιάσει σε απόσταση έως και 25 cm, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να αποτυπώσει τέλεια ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια.

Οι περισσότεροι ειδικοί φακοί macro διαθέτουν μια εστιακή απόσταση τηλεφακού που είναι ιδανική για την απομόνωση κάθε στοιχείου. Αν χρησιμοποιείτε φακό ζουμ, θυμηθείτε απλώς να ζουμάρετε περισσότερο. Στη συνέχεια, ρυθμίστε το διάφραγμα σε f/5.6, ή ακόμα ταχύτερο αν υπάρχει η δυνατότητα, και χρησιμοποιήστε τη σταθεροποίηση εικόνας για να εξαλείψετε τον κίνδυνο αστάθειας της μηχανής. Τέλος, καδράρετε το θέμα σας και προσπαθήστε να πλησιάσετε όσο πιο κοντά γίνεται. Αν πλησιάσετε πιο κοντά από την ελάχιστη απόσταση εστίασης του φακού θα χάσετε την εστίαση, οπότε ίσως χρειαστεί να μετακινηθείτε απαλά εμπρός-πίσω για να βρείτε το σημείο εστίασής σας.

2. Απαθανατίστε την πολυπλοκότητα της φύσης

Εικόνα υψηλής μεγέθυνσης μιας νιφάδας χιονιού με περίτεχνες λεπτομέρειες, πάνω σε μαύρο χνουδωτό υλικό.

"Φωτογραφίζοντας με f/8, έδωσα προτεραιότητα στο διάφραγμά μου, καθώς έπρεπε να είναι στενό, επιτρέποντας μεγαλύτερη εστίαση στη χιονονιφάδα", λέει ο φωτογράφος Jamie Spensley. "Στη συνέχεια εξισορρόπησα τις ρυθμίσεις μου, ώστε να έχω μια σχεδόν μαύρη εικόνα σε φυσικό φως, ρυθμίζοντας το ISO στο 200 και την ταχύτητα κλείστρου στα 1/100 δευτ. Έπειτα, τράβηξα μερικές λήψεις αναφοράς με διαφορετική ισχύ φλας για να δω τι λειτουργεί καλύτερα για να εκθέσω την εικόνα μου με όμορφο τρόπο." Λήψη με Canon EOS 80D και φακό Canon EF 100mm f/2.8 Macro US. © Jamie Spensley

Κοντινή λήψη νεροκάρδαμου, πάνω στο οποίο υπάρχουν σταγονίδια νερού.

"Πάντοτε παρατηρούσα τα μικρά πράγματα, οπότε ήταν φυσικό η φωτογραφία macro να γίνει η αγαπημένη μου," λέει η φωτογράφος Agi Wojcik. "Την άνοιξη του 2020 άρχισα να καλλιεργώ τα δικά μου βότανα και λαχανικά και παρατήρησα πόσο όμορφα έδειχναν τα πράσινα φύλλα αφού τα πότιζα. Ήθελα να απαθανατίσω τη λάμψη του ήλιου στα σταγονίδια του νερού, επειδή ήξερα ότι δεν θα έμεναν για πολύ στα φύλλα." Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM στα 1/250 δευτ., f/8 και ISO 800. © AGI Wojcik

Η φωτογραφία macro μπορεί να αποκαλύψει τους κρυμμένους φυσικούς θησαυρούς, από το σχέδιο λαβύρινθος στο πίσω μέρος ενός φύλλου, ως τη μοναδική πολυπλοκότητα μιας τέλεια σχηματισμένης χιονονιφάδας. Η φωτογράφιση με κοντινές λήψεις σας δίνει την ευκαιρία να αποτυπώσετε την ομορφιά της φύσης σε οποιοδήποτε σημείο, ακόμα και στο περβάζι του παραθύρου σας, μια κρύα και βροχερή ημέρα.

Ένα μαύρο μπουφάν ήταν το μοναδικό φόντο που χρειάστηκε ο Jamie Spensley για να αναδείξει τις μαγευτικές λεπτομέρειες μιας λευκής χιονονιφάδας. Πέτυχε αυτόν τον ξεχωριστό, απαλό φωτισμό χρησιμοποιώντας έναν ανακλαστήρα διάχυσης macro. "Είναι ένας κώνος από λευκό υλικό, που προσαρμόζεται γύρω από το μπροστινό μέρος του φακού μου. Στη συνέχεια υπάρχει ένα χωνί από ανακλαστικό υλικό που συνδέεται με το φλας, το οποίο βοηθά το φως να φτάσει στον κώνο. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα εξαιρετικά απαλό φως, ιδανικό για φωτογράφιση macro."

Για ακόμη περισσότερους τρόπους να αναδείξετε τη δημιουργικότητά σας με το φως κατά τη φωτογράφιση με κοντινές λήψεις, οι φακοί EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM και EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM διαθέτουν ενσωματωμένο Macro Lite που επιτρέπει στους φωτογράφους να πλησιάσουν χωρίς να δημιουργούν σκιές.

Η φωτογράφος Agi Wojcik χρησιμοποίησε τη λειτουργία κοντινής λήψης ειδικών σκηνών για να φωτογραφίσει ένα νεροκάρδαμο στο διαμέρισμά της. "Με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειαζόταν να ανησυχώ για τις ρυθμίσεις και μπορούσα να επικεντρωθώ στην επίτευξη της σωστής εστίασης. Χρησιμοποίησα επίσης την επιλογή Spot AF και μια πολύ χρήσιμη επιλογή μεγέθυνσης στη λειτουργία άμεσης προβολής. Βλέποντας πόσο καλή βγήκε η φωτογραφία, άντλησα έμπνευση και πήρα τη φωτογραφική μου μηχανή για να εξερευνήσω και άλλα θέματα γύρω μου στο σπίτι."

3. Εντοπίστε το ασυνήθιστο μέσα στο συνηθισμένο

Φωτογραφία macro ενός μολυβιού που σχεδιάζει μια γραμμή σε χαρτί.

"Ρύθμισα το ISO σχετικά χαμηλά, καθώς υπήρχε αρκετό φως", λέει ο φωτογράφος Lucas Piltz. "Το διάφραγμα ήταν στο f/7.1, οπότε υπήρχαν μεγάλες περιοχές ευκρίνειας, ενώ η ταχύτητα κλείστρου ήταν ρυθμισμένη στα 1/100 δευτ." Λήψη με Canon EOS 250D στα 1/100 δευτ., f/7.1 και ISO 800. © Lucas Piltz

Για πολλούς καλλιτέχνες, το ταπεινό μολύβι είναι το σημείο από όπου ξεκινούν όλα και φωτογραφίζοντάς το από κοντά, ο φωτογράφος Lucas Piltz βρήκε έναν τρόπο να τιμήσει και να αναδείξει τη δημιουργική του πλευρά.

Ο Lucas επέλεξε να φωτογραφίσει μια αλληλουχία εικόνων για να πετύχει μεγαλύτερο βάθος πεδίου από ό,τι θα ήταν εφικτό υπό κανονικές συνθήκες. "Χρησιμοποίησα ένα τρίποδο για να αποφύγω την αστάθεια", λέει "και εστίασα χειροκίνητα, επειδή με αυτόν τον τρόπο έχω περισσότερο έλεγχο και μαθαίνω πιο πολλά. Ξεκίνησα από την μπροστινή περιοχή εστίασης και συνέχισα προς τα πίσω." Αφού κάδραρε την εικόνα, ο Lucas φωτογράφισε 40 εκδοχές του μολυβιού, όλες με διαφορετικά σημεία εστίασης, πριν τις συγχωνεύσει.

Αυτή η τεχνική ονομάζεται υπέρθεση εστίασηςκαι μπορείτε να την εφαρμόσετε συγχωνεύοντας ένα σύνολο εικόνων με διαφορετικά σημεία εστίασης χρησιμοποιώντας το λογισμικό Digital Photo Professional της Canon.

4. Ανακαλύψτε μια αφηρημένη οπτική των καθημερινών πραγμάτων

Φωτογραφία macro λαδιού μέσα σε νερό, με το λάδι να σχηματίζει στρογγυλά σταγονίδια μωβ χρώματος.

Η Andrea Hunt χρησιμοποιεί απλά συστατικά, όπως λάδι και νερό, για να δώσει μια σουρεαλιστική όψη στις αφηρημένες εικόνες της. Η αλλαγή της ποσότητας λαδιού και η τοποθέτηση διαφορετικών πολύχρωμων αντικειμένων κάτω από το δίσκο που συγκρατεί το νερό, προσφέρουν ατελείωτα μοναδικά σχέδια και μοτίβα. Λήψη με Canon EOS 7D Mark II και φακό Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM στα 1/100 δευτ., f/10 και ISO 1250. © Andrea Hunt

Κοντινή λήψη κίτρινων φυσαλίδων από υγρό πιάτων.

Η TIBO Tuypens εκμεταλλεύεται τη δύναμη της γεωμετρίας για να κεντρίσει τη φαντασία του θεατή. "Χρησιμοποίησα την Canon EOS 7D Mark II και τον φακό EF-S 60mm f/2.8 Macro USM , συνδυάζοντάς τα απλώς με το φλας Speedlite", αναφέρει. "Μπορώ να συνεχίσω να χρησιμοποιώ το ISO 100 με ταχύτητα κλείστρου 1/400 δευτ. και διάφραγμα f/2.8 για να διατηρήσω το φόντο θολό." © TIBO Tuypens

"Όντας πολυάσχολη επαγγελματίας υγείας της πρώτης γραμμής, χρησιμοποιώ τη φωτογραφική μου μηχανή σαν ένα έξυπνο εργαλείο που μου επιτρέπει να είμαι ευτυχισμένη και χαλαρή στον ελεύθερο χρόνο μου", εξηγεί η φωτογράφος macro Andrea Hunt. "Η φωτογράφιση macro αποκαλύπτει λεπτομέρειες που σπάνια φαίνονται και μπορεί να αναδείξει τη δημιουργικότητα μέσα στα όρια του σπιτιού και του κήπου σας."

Για να τραβήξετε τις ίδιες σουρεαλιστικές λήψεις με την Andrea θα χρειαστείτε ένα γυάλινο σκεύος ψησίματος, με τις γωνίες του να μην ακουμπάνε στο πάτωμα και γεμάτο με νερό. Στη συνέχεια, προσθέστε το λάδι σας – σταδιακά, για να πειραματιστείτε με διαφορετικές ποσότητες. Για να προσθέσει εντυπωσιακό χρώμα στο λάδι, η Andrea τοποθετεί ένα smartphone ή tablet με πολύχρωμη οθόνη κάτω από το σκεύος, αλλά μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε μια έγχρωμη κάρτα ή ταπετσαρία.

Όταν φωτογραφίζετε ένα στιγμιότυπο μιας "παγωμένης" σταγόνας λαδιού, είναι ευκολότερο να εστιάσετε χειροκίνητα και να φωτογραφίσετε επιλέγοντας την προτεραιότητα διαφράγματος (AV). "Η φωτογράφιση με f/10 μου δίνει αρκετό βάθος πεδίου για να καλύψω μια στρώση λαδιού χωρίς να φτάσω στο κάτω μέρος του γυάλινου σκεύους", λέει η Andrea.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ίδια τεχνική για να δώσετε μια χαρούμενη νότα στις δουλειές του σπιτιού. Η φωτογράφος Tibo Tuypens ανακάλυψε ότι το υγρό πιάτων μπορεί να δημιουργήσει πανέμορφα γεωμετρικά σχήματα, προσθέτοντας απλώς μερικές σταγόνες σε ένα σκεύος ψησίματος με ένα ρηχό στρώμα νερού.

Για το φόντο, η Tibo χρησιμοποιεί έγχρωμα φύλλα χαρτιού. "Στη συνέχεια, χρησιμοποιώ ένα φλας για να αντανακλώνται τα χρώματα μέσα από το νερό", αναφέρει. "Αυτό είναι ιδανικό για το συνδυασμό χρωμάτων και τη δημιουργία διαβαθμίσεων."

Για να δημιουργήσετε φυσαλίδες, πάρτε απλώς ένα καλαμάκι και φυσήξτε στο νερό – και ξεκινήστε να φωτογραφίζετε! "Ό,τι κι αν βάλεις μπροστά στο φακό σου, έχεις μπροστά σου πάντα μια παιδική χαρά από σχήματα, υφές και διάχυτο φως", λέει η TIBO.

Κείμενο: Phil Hall

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα