ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΦΑΓΗΤΟΥ
Οι καλύτεροι φακοί για φωτογράφιση τροφίμων και φαγητού
Δημιουργήστε λαχταριστές φωτογραφίες τροφίμων, με φακούς Canon που δεν πρέπει να λείπουν από το κιτ σας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΦΑΓΗΤΟΥ
Χάρη στο Instagram, η φωτογράφιση τροφίμων και φαγητού ανθίζει τα τελευταία χρόνια, αλλά όποιος επιχείρησε να τραβήξει μια φωτογραφία του γεύματός του θα σας πει ότι αυτή είναι μια δραστηριότητα που θέτει τις δικές της, μοναδικές προκλήσεις. Η σουηδικής καταγωγής φωτογράφος τροφίμων και φαγητού Linda Lomelino έχει τελειοποιήσει τη συγκεκριμένη τέχνη – οι εικόνες της με τρόφιμα, πασπαλισμένες με παραμυθένια γοητεία και γαρνιρισμένες με μελαγχολική ατμόσφαιρα, έχουν προσελκύσει περισσότερους από 750 χιλιάδες ακόλουθους στο Instagram.
«Ανακάλυψα ότι είχα πάθος με τη ζαχαροπλαστική πριν από 11 χρόνια», λέει η Linda, η οποία μελέτησε φωτογραφία στο σχολείο. «Εκείνη την εποχή, είχα εμμονή με τα cupcake, οπότε έβγαλα μερικές φωτογραφίες και τις κοινοποίησα στο Facebook. Ο κόσμος τις λάτρεψε, οπότε σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να ξεκινήσω ένα blog.» Χάρη σε αυτό το blog, το ‘Call Me Cupcake’, τα λαχταριστά αριστουργήματα της Linda γεμίζουν πλέον τέσσερα βιβλία, που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.
Εδώ μοιράζεται μερικά από τα μυστικά της γλυκιάς επιτυχίας της...
Αν έχετε την επιλογή, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φλας Canon Speedlite σε στούντιο για να ελέγξετε το περιβάλλον φωτισμού. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φυσικό φωτισμό, ο οποίος ελέγχεται πιο δύσκολα αλλά θα κολακέψει το θέμα σας, αν τον αξιοποιήσετε σωστά. «Πειραματιστείτε με το φως στο μέρος όπου μένετε», λέει η Linda. «Το μέγεθος του παραθύρου, ο προσανατολισμός του, η ώρα της ημέρας και ο καιρός μπορούν να επηρεάσουν τον φωτισμό», αναφέρει. «Συνήθως είναι πιο εύκολο να δουλέψετε με βορινά παράθυρα – το φως αλλάζει λιγότερο μέσα στη μέρα και δεν πρόκειται ποτέ να φωτογραφίσετε κόντρα στον ήλιο.»
Μια όχι πολύ σκοτεινή ημέρα με συννεφιά είναι ιδανική για τη Linda, που φωτογραφίζει στο δυτικού προσανατολισμού στούντιό της με το φως να έρχεται από το πλάι πριν από το γεύμα και στην ανατολικού προσανατολισμού κουζίνα της αργά το μεσημέρι και το απόγευμα. Για να επιτύχει το χαρακτηριστικό ‘μελαγχολικό’ της αποτέλεσμα, κλείνει τις σκουρόχρωμες κουρτίνες του παραθύρου.
«Μπορείτε να εργαστείτε με κάθε τύπο παραθύρου, αν πειραματιστείτε και εξασκηθείτε. Ωστόσο, αν μένετε σε χώρα όπου έχει σχεδόν πάντα ηλιοφάνεια και έχετε μόνο ένα παράθυρο με νότιο προσανατολισμό, θα αντιμετωπίσετε δυσκολίες», αναφέρει. «Σε αυτήν την περίπτωση, ίσως θα ήταν καλό να χρησιμοποιήσετε μια λεπτή λευκή κουρτίνα για να μαλακώσετε το φως.»
Ένας τρόπος για να δημιουργήσετε κάτι πρωτότυπο είναι να αξιοποιήσετε τη σύνθεση της σκηνής – και το κόλπο της Linda είναι να επικεντρώνεται στο χρώμα. «Συνήθως χρησιμοποιώ μόνο δύο ή τρία χρώματα σε μια φωτογράφιση», εξηγεί. Χρησιμοποιεί τόνους του ίδιου χρώματος και μετά εισάγει συμπληρωματικά χρώματα –εκείνα που βρίσκονται απέναντι το ένα στο άλλο στον τροχό των χρωμάτων– για να δημιουργήσει οπτική αντίθεση. «Όταν, για παράδειγμα, γαρνίρω μια τούρτα με μοβ γλάσο, προσπαθώ να εντάξω κάτι κίτρινο ή κιτρινοπράσινο στη φωτογραφία. Ένας άλλος αγαπημένος μου συνδυασμός είναι το πορτοκαλί με το γαλαζοπράσινο – πραγματικά αναδεικνύει τη φωτογραφία!»
Πέρα από το χρώμα, η Linda συμβουλεύει να πειραματιστούμε με τις υφές για να προσδώσουμε ενδιαφέρον. «Αν φωτογραφίζω μια τούρτα με έντονες υφές και περίτεχνη διακόσμηση με γλάσο, μπορεί να επιλέξω ένα απαλό φόντο για να δώσω μεγαλύτερη έμφαση στην τούρτα. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να προτιμήσω να έχουν τα πάντα απαλή υφή ή να συμπεριλάβω διάφορες υφές – μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό, όπως μια τσαλακωμένη λινή πετσέτα.»
Πέραν των χρωμάτων και των υφών, η Linda προτείνει να παίξετε με τις λεπτομέρειες, για να δώσετε ζωντάνια σε ένα μουντό σκηνικό, δημιουργώντας παράλληλα μια αίσθηση προοπτικής και βάθους. «Ένα καλό παράδειγμα είναι τα αντικείμενα εκτός εστίασης στο φόντο ή στο προσκήνιο», αναφέρει. «Μπορεί να τοποθετήσω ένα βάζο με λουλούδια πίσω από το φαγητό και, στη συνέχεια, να σκορπίσω μερικά υλικά της συνταγής, πάντα σε μονό αριθμό, όπως αλεύρι, μούρα και φύλλα γύρω από το πιάτο.»
Για ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια, η Linda ενθαρρύνει τους αρχάριους φωτογράφους να εστιάσουν χρησιμοποιώντας μια οθόνη αφής μεταβλητής γωνίας, εφόσον διαθέτει η μηχανή τους. «Οι μηχανές όπως η Canon EOS 850D και η Canon EOS 250D, που διαθέτουν κινούμενες οθόνες αφής, είναι ιδανικές για τη φωτογράφιση τροφίμων. Οι οθόνες αφής είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για φωτογραφίσεις από πάνω προς τα κάτω – αν η μηχανή είναι ψηλά, μπορείτε απλά να γυρίσετε την οθόνη και να επιλέξετε πού θέλετε να εστιάζει. Το ίδιο ισχύει και όταν φωτογραφίζετε από πολύ χαμηλά – δεν χρειάζεται να ξαπλώσετε στο πάτωμα, μπορείτε απλά να γυρίσετε την οθόνη.»
Όσοι απόλαυσαν το έργο της Linda, μπορούν να επιβεβαιώσουν την αγάπη της Σκανδιναβής φωτογράφου για τα σκηνικά, τα οποία είναι σημαντικά για την εισαγωγή πρόσθετων υφών και χρωμάτων, καθώς και για τη διαμόρφωση της συνολικής ατμόσφαιρας της εικόνας. «Έχω πάρα πολλά σκηνικά», αναφέρει. «Κυρίως παλιά αντικείμενα που βρήκα σε παλαιοπωλεία και αντικερί – με βοηθούν να αφηγηθώ την ιστορία. Αν θέλω να δώσω ρουστίκ, μελαγχολικό χαρακτήρα, χρησιμοποιώ αντίκες· ενώ αν θέλω να δώσω φωτεινό, μοντέρνο χαρακτήρα, επιλέγω σκηνικό με πιο καθαρές γραμμές και λιγότερα μοτίβα και χρώματα.»
Το οπλοστάσιο φόντων της Linda είναι τόσο πλούσιο όσο και η συλλογή της με σκηνικά, και περιλαμβάνει κάθε είδους υλικό, όπως ταπετσαρίες, χαρτιά περιτυλίγματος δώρων, λινές κουρτίνες, ξύλινα σεντούκια, παλιές πόρτες και καρέκλες, ακόμα και ρετρό βαλίτσες. «Δεν χρειάζεται να είναι πάντοτε ένα ξύλινο τραπέζι», αναφέρει. «Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα φόντο με οτιδήποτε. Γιατί να μην χρησιμοποιήσετε δύο κομμάτια βαμμένο ξύλο; Μπορείτε να βάψετε κάθε πλευρά με διαφορετικό χρώμα και να τα ξαναβάψετε όταν θέλετε να αλλάξετε ύφος.»
Συνήθως η Linda συνδυάζει τη μηχανή της Canon EOS 5D Mark II (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS 5D Mark IV) με έναν από τους τέσσερις εξαιρετικούς φακούς της – τον Canon EF 50mm f/1.2L USM, τον Canon EF 85mm f/1.2L II USM, τον Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM και τον Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Η επιλογή του φακού εξαρτάται από την ιστορία που θέλει να δημιουργήσει.
«Αν δεν έχετε εμπειρία με τη φωτογράφιση, ο Canon EF 50mm f/1.8 STM είναι ένας εξαιρετικός φακός για να ξεκινήσετε», αναφέρει. «Έχει προσιτή τιμή και το γεγονός ότι μπορείτε να φωτογραφίσετε επιλέγοντας χαμηλό αριθμό f και μεγάλο άνοιγμα διαφράγματος θα σας βοηθήσει σε περιπτώσεις ασθενούς φωτισμού, κάτι που είναι πολύ σημαντικό αν ζείτε σε μια χώρα όπου οι χειμώνες είναι ατελείωτοι και σκοτεινοί. Επιπλέον, έχει την ιδανική εστιακή απόσταση για την αποτύπωση μιας σκηνής χωρίς να χρειαστεί να πλησιάσετε πολύ κοντά. Μια άλλη καλή επιλογή είναι ο Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – είναι παρόμοιος με τον δικό μου φακό macro, που έχει απίστευτη οπτική οξύτητα.»
Για λήψεις από απόσταση, η Linda συνιστά έναν πιο ευρύ φακό. «Για να φωτογραφίσετε ολόκληρο το τραπέζι, επιλέξτε έναν φακό όπως ο Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, ο οποίος είναι επίσης η επιλογή μου για λήψεις από πάνω προς τα κάτω.» Μην ξεχνάτε ότι αν φωτογραφίζετε με μηχανή που διαθέτει αισθητήρα APS-C, όπως η Canon EOS 850D, ένας φακός 35mm με συντελεστή κοπής 1,6x προσφέρει παρόμοιο οπτικό πεδίο με έναν φακό 50mm σε μια μηχανή full-frame.
Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι συσχετίζουν τη φωτογράφιση τροφίμων και φαγητού με λήψεις από πάνω προς τα κάτω σε στυλ Instagram, η Linda αναφέρει ότι είναι σημαντικό να εξετάζετε και άλλες γωνίες. «Η γωνία λήψης μου εξαρτάται από το τι θέλω να τονίσω. Κατά πάσα πιθανότητα θα φωτογράφιζα από το πλάι μια ψηλή τούρτα πάνω σε βάση και μετά θα φωτογράφιζα από πάνω προς τα κάτω τα κομμάτια της τούρτας σε πιάτα.»
Καθώς το μεγαλύτερο μέρος του έργου της Linda εμφανίζεται στο blog της, δηλώνει ότι η ποσότητα είναι εξίσου σημαντική με την ποιότητα. «Δημοσιεύω πολλές φωτογραφίες, επομένως προσπαθώ να φωτογραφίζω από διαφορετικές γωνίες για να προσθέτω ποικιλία και να δίνω καλύτερη ροή στο περιεχόμενο.»
Για να δημιουργήσει το μαγικό ατμοσφαιρικό στυλ της, η Linda συνήθως φωτογραφίζει με μεγάλο άνοιγμα διαφράγματος και χαμηλή τιμή ISO. «Συνήθως χρησιμοποιώ διάφραγμα f/1.8 έως f/3.2, το οποίο πολύ σπάνια υπερβαίνω», αναφέρει. «Η μόνη φορά που χρησιμοποιώ μικρότερο διάφραγμα είναι για λήψεις από πάνω προς τα κάτω με πολλά αντικείμενα σε διαφορετικά ύψη, τα οποία θέλω να είναι εστιασμένα· αλλά και τότε σπάνια ξεπερνώ το f/5.»
«Προτείνω επίσης τη φωτογράφιση με χαμηλή τιμή ISO, χωρίς υπερβολική μείωση της ταχύτητας κλείστρου. Προσπαθώ να μένω γύρω στο 1/125 δευτ. αν φωτογραφίζω κρατώντας τη μηχανή στο χέρι, αλλά αν χρησιμοποιείτε τρίποδο και φωτογραφίζετε ένα θέμα που δεν κινείται, μπορείτε να επιλέξετε χαμηλότερη τιμή.» Οι δυνατότητες ISO εξαρτώνται από το μοντέλο της μηχανής σας, αλλά η φωτογράφιση με τη χαμηλότερη δυνατή τιμή ISO είναι μια καλή πρακτική. Οι χαμηλές τιμές ISO εξασφαλίζουν λιγότερο κόκκο, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν σκοπεύετε να μεγεθύνετε ή να εκτυπώσετε τις εικόνες σας.
Οι πιο μελαγχολικές φωτογραφίες της Linda χαρακτηρίζονται ως λήψεις ‘low-key’, που σημαίνει ότι η έκθεση του θέματος είναι σωστή και ότι τα γύρω αντικείμενα είναι πιο σκοτεινά. Η Linda επεξεργάζεται τις λήψεις τις για να επιτύχει το επιθυμητό αισθητικό αποτέλεσμα, ωστόσο αναφέρει ότι οι αρχάριοι φωτογράφοι δεν χρειάζονται κάποιο ακριβό λογισμικό. Το Digital Photo Professional της Canon είναι δωρεάν για όλους τους φωτογράφους με εξοπλισμό Canon, ενώ υπάρχουν επίσης διαθέσιμες πολλές δωρεάν εφαρμογές επεξεργασίας που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με το smartphone σας. Αξιοποιήστε στο έπακρο τη συνδεσιμότητα Wi-Fi της μηχανής σας, μεταφέροντας τις φωτογραφίες στο τηλέφωνο ή στον υπολογιστή σας μέσω του image.canon, για άμεση επεξεργασία και κοινοποίηση.
Σύνταξη: Natalie Denton
Η ενότητα «Πηγές έμπνευσης» περιλαμβάνει χρήσιμες συμβουλές φωτογραφίας, οδηγούς αγορών και αποκαλυπτικές συνεντεύξεις – ό,τι δηλαδή χρειάζεστε για να βρείτε την καλύτερη μηχανή ή τον καλύτερο εκτυπωτή για εσάς και να δώσετε ζωή στην επόμενη δημιουργική ιδέα σας.
Επιστροφή σε όλες τις συμβουλές και τεχνικέςΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΦΑΓΗΤΟΥ
Δημιουργήστε λαχταριστές φωτογραφίες τροφίμων, με φακούς Canon που δεν πρέπει να λείπουν από το κιτ σας.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ
Η Natasha Alipour-Faridani μοιράζεται μαζί μας τις κορυφαίες της συμβουλές για τη φωτογράφιση τροφίμων και φαγητού, και αποκαλύπτει πώς να εκτυπώνετε απίστευτα λαχταριστές και ρεαλιστικές εικόνες.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΦΑΓΗΤΟΥ
Συμβουλές για τη φωτογράφιση τροφίμων και φαγητού από την influencer στο Instagram και Canon Ambassador Yasmin AlBatoul.