Η φωτογράφιση με φλας μπορεί να μοιάζει δύσκολη, αλλά στην ουσία το φλας είναι ένα πολύ απλό εξάρτημα. Σκοπός του είναι να αναδεικνύει τμήματα της εικόνας με μια φωτεινή πινελιά ακριβώς τη σωστή στιγμή. Κάποιες φορές αυτό μπορεί να είναι απαραίτητο λόγω συνθηκών ασθενούς φωτισμού, ωστόσο άλλες φορές μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το φλας σε συνδυασμό με τον φωτισμό περιβάλλοντος για να επιτύχετε ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα. Ένα μόνο φλας Speedlite ανοίγει αμέτρητες δημιουργικές επιλογές, ειδικά στη φωτογράφιση σκηνών σπορ και δράσης. Μπορείτε να επιλέξετε να παγώσετε τη δράση, να φωτογραφίσετε με φλουτάρισμα της κίνησης ή να καταγράψετε και τα δύο εφέ σε ένα μόνο καρέ.
Είτε είστε αρχάριοι στη χρήση φλας είτε αναζητάτε νέους τρόπους για να επεκτείνετε τις δημιουργικές τεχνικές φωτισμού σας, δείτε παρακάτω μερικές συμβουλές σχετικά με τον τρόπο χρήσης ενός Speedlite για εντυπωσιακές φωτογραφίες σπορ δράσης.
Αναβαθμίστε τις λήψεις σκηνών δράσης με φλας Speedlite
1. Παγώστε τη δράση με συγχρονισμό υψηλής ταχύτητας
Πολλές μηχανές περιορίζουν τη μέγιστη ταχύτητα κλείστρου σε 1/200 δευτερόλεπτα όταν χρησιμοποιείται φλας, η οποία μπορεί να μην επαρκεί για να «παγώσει» θέματα που κινούνται γρήγορα. Ωστόσο, αν η μηχανή και το φλας είναι συμβατά, όπως η Canon EOS RP και το Canon Speedlite 600EX II-RT που χρησιμοποιούνται εδώ, μπορείτε να φωτογραφίσετε σε κατάσταση Συγχρονισμού υψηλής ταχύτητας (HSS). Αυτό επιτρέπει πολύ πιο γρήγορες ταχύτητες κλείστρου.
Για τη φωτογράφιση ανθρώπων που περπατάνε, η ταχύτητα κλείστρου 1/250 δευτερόλεπτα είναι αρκετά γρήγορη, ενώ η ταχύτητα 1/1000 δευτερόλεπτα είναι καλύτερη για να αποτυπώσετε τη δράση χωρίς θάμπωμα, αν το θέμα σας κινείται λίγο πιο γρήγορα, όπως ένας δρομέας ή ένας αθλητής του σκέιτ. Το μειονέκτημα της κατάστασης HSS είναι ότι το φλας πρέπει να ανάψει γρήγορα πολλές φορές προκειμένου να συμπέσει με τις δύο κουρτίνες του κλείστρου της μηχανής, που σημαίνει ότι η μέγιστη ισχύς του φλας μειώνεται καθώς αυξάνετε την ταχύτητα κλείστρου. Παρ’ όλα αυτά, όταν θέλετε να φωτίσετε το θέμα σας κατά τη φωτογράφιση σκηνών δράσης, η κατάσταση HSS είναι πολύτιμη.
2. Προσθέστε βάθος με ένα εξωτερικό φλας μηχανής
Για φωτισμό από φλας εκτός της μηχανής, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια μονάδα ενεργοποίησης ασύρματου φλας όπως ο Πομπός Canon Speedlite ST-E3-RT και ο Πομπός Canon Speedlite ST-E3-RT (Έκδ. 2). Αφού στερεώσετε το Speedlite σε βάση ή τρίποδο, είτε ρυθμίστε το φλας σε κατάσταση E-TTL, όπου το φλας ορίζει αυτόματα την κατάλληλη τιμή ισχύος για την έκθεσή σας, είτε επιλέξτε χειροκίνητη ρύθμιση ισχύος και τραβήξτε μερικές δοκιμαστικές λήψεις για να βρείτε τη σωστή ισχύ του φλας για το θέμα μας.
3. Επιλέξτε υποέκθεση ως προς τον φωτισμό του περιβάλλοντος ώστε να αναδείξετε το θέμα σας
Όταν συνδυάζετε το φλας με το φως της ημέρας, μπορείτε να πειραματιστείτε με την αναλογία μεταξύ δύο φωτεινών πηγών. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε σκόπιμα να επιλέξετε υποέκθεση του περιβάλλοντος που φωτίζεται από τον ήλιο και να χρησιμοποιήσετε το φλας για την έκθεση και την απομόνωση του θέματός σας. Για να το επιτύχετε αυτό, αφήστε αρχικά το φλας απενεργοποιημένο και ρυθμίστε χειροκίνητα την έκθεση σε χαμηλότερο επίπεδο απ’ όσο απαιτεί ο φωτισμός του περιβάλλοντος, ώστε να δημιουργήσετε μια σκοτεινή και μελαγχολική ατμόσφαιρα. Στη συνέχεια, ενεργοποιήστε το φλας και επιλέξτε τη χειροκίνητη ρύθμιση ισχύος.
Τραβήξτε μερικές δοκιμαστικές λήψεις για να βρείτε τη σωστή ισχύ για τη σκηνή σας. Για να υπερκεράσουμε το έντονο φως της ημέρας, όπως εδώ, χρειαζόμαστε υψηλή ισχύ. Επομένως, ξεκινήστε με το φλας σε πλήρη ισχύ 1/1 και μειώστε το στη συνέχεια, αν σας φαίνεται πολύ δυνατό. Πέρα από την αλλαγή της ισχύος, μπορούμε επίσης να προσαρμόσουμε τη δύναμη του φωτός μετακινώντας το πιο κοντά ή πιο μακριά από το θέμα μας. Με αυτόν τον τρόπο, το Speedlite μάς επιτρέπει να δημιουργήσουμε μια ατμοσφαιρική σφαίρα φωτός γύρω από το θέμα.
4. Ρυθμίστε το φλας για συγχρονισμό δεύτερης κουρτίνας ώστε να προσθέσετε ίχνη
Όταν πυροδοτείτε το φλας σε μια λήψη μακράς έκθεσης, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δυναμικό συνδυασμό θαμπώματος και ευκρίνειας. Η κίνηση μέσα στο κάδρο δημιουργεί το φλουτάρισμα, ενώ η στιγμιαία αναλαμπή του φλας «παγώνει» το θέμα σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου κατά τη διάρκεια της έκθεσης. Μπορείτε να επιλέξετε αν το φλας θα πυροδοτηθεί στην αρχή ή στο τέλος της έκθεσης. Συνήθως είναι προτιμότερο να ρυθμίσετε το φλας στην κατάσταση δεύτερης κουρτίνας, ώστε να πυροδοτείται στο τέλος. Με αυτόν τον τρόπο, το θάμπωμα δημιουργεί ένα ίχνος πίσω από το θέμα σας. Για να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση δεύτερης κουρτίνας, πατήστε το κουμπί συγχρονισμού στο Canon Speedlite μέχρι να εμφανιστεί το εικονίδιο με τα τρία βέλη.
5. Χρησιμοποιήστε φλας για τις πανοραμικές λήψεις σας, ώστε το θέμα να φαίνεται ευκρινές
Η πανοραμική μετατόπιση της μηχανής μαζί με το θέμα μπορεί να δημιουργήσει έναν υπέροχο συνδυασμό θαμπώματος και ευκρίνειας. Αν το συγχρονίσετε σωστά, το θέμα θα είναι ευκρινές, ενώ όλα τα υπόλοιπα θέματα θα εμφανίζονται θαμπά. Η οριζόντια μετατόπιση μπορεί να πραγματοποιηθεί και χωρίς φλας, αλλά με το φλας το θέμα φαίνεται πιο ευκρινές και λεπτομερές. Ρυθμίστε το φλας στην κατάσταση συγχρονισμού δεύτερης κουρτίνας και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε την κατάσταση προτεραιότητας κλείστρου και ορίστε την ταχύτητα κλείστρου σε περίπου 1/30 δευτερόλεπτα (ή ταχύτερα για θέματα που κινούνται γρήγορα, όπως τα αυτοκίνητα). Όταν είστε έτοιμοι, μετακινήστε πανοραμικά τη μηχανή σε συγχρονισμό με τη δράση. Μπορεί να χρειαστούν μερικές προσπάθειες για να αποτυπώσετε το θέμα καθαρά, αλλά η αίσθηση ταχύτητας και κίνησης που μπορείτε να δημιουργήσετε θα σας αποζημιώσει.
6. Πατήστε το φλας για να δημιουργήσετε μια συγχωνευμένη εικόνα
Η κατάσταση MULTI είναι μια δημιουργική ρύθμιση του Speedlite, με την οποία ενεργοποιείται η γρήγορη και διαδοχική χρήση του φλας. Όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με μακρά έκθεση, μπορείτε να καταγράψετε το θέμα σας σε πολλές θέσεις στο κάδρο. Η δυσκολία εδώ είναι ότι –όπως και στη διπλή έκθεση– οι πιο φωτεινές περιοχές θα αλληλοεπικαλύπτονται και θα συγχέονται μεταξύ τους. Συνεπώς, είναι προτιμότερο να φωτογραφίζετε το θέμα σας εμπρός από ένα σκοτεινό φόντο ή τη νύχτα και να αποτυπώνετε την κίνησή του καθώς κινείται από τη μία πλευρά στην άλλη.
Αφού τελειοποιήσετε αυτές τις τεχνικές, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πηγές έμπνευσης από τον Lorenz Holder, επαγγελματία φωτογράφο σπορ αδρεναλίνης και Canon Ambassador, ο οποίος μας παρουσιάζει τις κορυφαίες συμβουλές του1 σχετικά με τη χρήση φλας σε λήψεις σκηνών δράσης. Μπορείτε επίσης να παρακολουθήσετε τον επαγγελματία φωτογράφο σκηνών δράσης Dave Mackison καθώς φωτογραφίζει με το Speedlite EL-12.
Κείμενο του James Paterson
- Διατίθεται μόνο στα Αγγλικά.
- Διατίθεται μόνο σε επιλεγμένες γλώσσες.
Σχετικά προϊόντα
-
EOS R8
Περάστε στη full-frame φωτογραφία και το βίντεο και κάντε πραγματικότητα τις δημιουργικές σας φιλοδοξίες. -
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Πυροδοτήστε μέσω ραδιοσυχνοτήτων συμβατές μονάδες φλας Speedlite σε αποστάσεις έως και 30m. Πρόσθετες δυνατότητες ελέγχου από απόσταση για το EL-1.