ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ
Αποτυπώνοντας τις εποχές
Αναδείξτε τη μοναδική ατμόσφαιρα της κάθε εποχής με αυτές τις συμβουλές από τον Benjamin Hegyi.
Φθινοπωρινή φωτογράφιση
Η φύση προσφέρει απίστευτες εικόνες κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου, που δεν συγκρίνονται με τις άλλες εποχές. Οι συχνές βροχές αυξάνουν τον κορεσμό των χρωμάτων και οι απαλοί άνεμοι προσφέρουν μια ρυθμική ροή, ενώ παράλληλα η ομίχλη χαρίζει έναν έντονο καμβά από λευκές και γκρι αποχρώσεις που ενισχύει την αντίθεση με τα αναδυόμενα χρώματα από τα φθινοπωρινά φύλλα που αλλάζουν.
«Το φθινόπωρο είναι η εποχή που διεγείρει τις αισθήσεις περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη. Σε κάνει να αναλογίζεσαι για τη ζωή», αναφέρει ο φωτογράφος θεμάτων από τη φύση και τοπίων Theo Bosboom, που έχει τη βάση του στην Ολλανδία. «Ενώ όμως είναι μια γοητευτική εποχή, είναι πολύ δύσκολο να δημιουργήσεις κάτι που ο κόσμος δεν έχει ξαναδεί.» Στις φωτογραφίσεις του με τίτλο Autumn Leaves (Φθινοπωρινά φύλλα), ο Theo ήθελε να βρει έναν νέο τρόπο για να αναδείξει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει αυτή η εποχή.
Ο Theo είναι τακτικός συνεργάτης του National Geographic και του περιοδικού Wildlife του BBC, και έχει κερδίσει δύο φορές το βραβείο Καλύτερου Ευρωπαίου φωτογράφου της άγριας ζωής. Καθώς επιστρέφει κάθε χρόνο στην κοιλάδα του Hoëgne στο Βέλγιο, αισθανόταν ότι είχε απαθανατίσει ό,τι είχε να του προσφέρει το δάσος.
«Είναι ένα πάρα πολύ γραφικό και απίστευτα μαγικό μέρος το φθινόπωρο, αλλά μετά μερικά χρόνια συνειδητοποίησα ότι είχα φωτογραφήσει τα πάντα», αναφέρει. «Άρχισα να αναρωτιέμαι, ‘Αυτό είναι όλο;’ Ακριβώς εκείνη τη στιγμή έπεσαν μερικά φύλλα μέσα σε ένα ρέμα και τα παρακολουθούσα καθώς παρασύρονταν από το νερό, στριφογύριζαν κάτω από μικρούς καταρράκτες και κολλούσαν πίσω από κλαδιά και βράχια. Τότε μου ήρθε η ιδέα να φωτογραφίσω τα φύλλα από κάτω από το νερό, όπως ίσως θα έβλεπε ένα ψάρι το φθινόπωρο.»
Παρόλο που η ιδέα για τη συλλογή The Journey of the Autumn Leaves (Το ταξίδι των φθινοπωρινών φύλλων) μπορεί να φαινόταν αρκετά απλή, η υλοποίησή της ήταν κάθε άλλο παρά απλή. «Εκείνη την περίοδο, η φωτογράφιση ήταν ακόμη ένα χόμπι για εμένα», εξηγεί, αλλά τότε είναι που πήρε μια αδιάβροχη θήκη Canon WP-DC28 για τη μικρή του Canon PowerShot G10. Αφού φόρεσε γαλότσες και αδιάβροχη στολή, άρχισε να προχωρά μέσα στο κρύο ρέμα με κρατώντας τη φωτογραφική μηχανή μέσα στην αδιάβροχη θήκη της, κάτω από την επιφάνεια του νερού και στραμμένη προς τον ουρανό.
«Δεν μπορούσα να δω πραγματικά τι έκανα, αλλά κάθε φορά που περνούσε ένα φύλλο πατούσα το κουμπί και ήλπιζα για το καλύτερο», συνεχίζει. «Οι περισσότερες φωτογραφίες ήταν αρκετά κακές και τράβηξα και ατέλειωτες selfie κατά λάθος, αλλά ξεχώρισε μία πολύ ωραία λήψη [δείτε παρακάτω]. Με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει ένα project και τότε ήταν που αποφάσισα να επενδύσω στην υποβρύχια θήκη για την Canon EOS 5D Mark III που είχα [έχει πλέον αντικατασταθεί από μια Canon EOS 5D Mark IV].»
Κατά τη διάρκεια των φθινόπωρων που ακολούθησαν, ο Theo εξελίχθηκε γρήγορα από ερασιτέχνης σε επαγγελματίας, αφήνοντας τελικά τη δουλειά του ως δικηγόρος το 2013. Άρχισε να βελτιώνει τις τεχνικές υποβρύχιων λήψεων, προτιμώντας τη χρήση φυσικού φωτός όπου ήταν δυνατό, κάτι που σήμαινε, σε αντίθεση με τη διαδεδομένη άποψη περί φωτογράφισης τοπίων, ότι η καλύτερη ώρα λήψεων ήταν στη μέση της ημέρας.
«Καθώς ο ήλιος βρισκόταν στο απόγειό του, τα ποτάμια φωτίζονταν στο μέγιστο δυνατό, με αποτέλεσμα σπάνια να χρειάζεται να βασίζομαι στο φλας, εκτός κι αν το νερό ήταν πολύ θολό ή αν ήθελα να φωτίσω μια ενδιαφέρουσα γωνία», αναφέρει. «Έπρεπε να αυξήσω τη ρύθμιση ISO για να απαθανατίσω δυναμικές εικόνες μέσα στο ποτάμι, γιατί χρειαζόμουν το επιπλέον φως κάτω από την επιφάνεια του νερού. Ευτυχώς, αυξάνοντας τη ρύθμιση ISO στην Canon EOS 5D Mark III δεν επηρεάστηκε η ποιότητα.»
Καθώς δεν μπορούσε να δει τις συνθέσεις του σε πραγματικό χρόνο, ο Theo έκανε σε πολλές δοκιμές, γνώριζε όμως ότι υπήρχαν συγκεκριμένα πράγματα που μπορούσε να κάνει για να αυξήσει τις πιθανότητες καλών λήψεων. «Μου αρέσει πάντα να φωτογραφίζω στην κατάσταση Προτεραιότητας διαφράγματος, γιατί μπορώ να είμαι σίγουρος ότι η φωτογραφική μηχανή θα επιλέξει την ταχύτητα κλείστρου που χρειάζομαι. Αυτό μου αφήνει τη δυνατότητα να παίξω με το βάθος πεδίου, κάτι που είναι σημαντικό στη φωτογράφιση τοπίων και όταν θέλεις να καταγράψεις πολλές λεπτομέρειες», αναφέρει.
«Στις υποβρύχιες λήψεις δεν χρειαζόμουν μεγάλο βάθος πεδίου, έτσι μπορούσα να κρατάω το διάφραγμα πολύ ανοιχτό για να εισέρχεται περισσότερο φως. Η αυτόματη εστίαση της φωτογραφικής μηχανής ήταν πολύ αξιόπιστη και απολύτως απαραίτητη, και κατάλαβα ότι πρέπει να πηγαίνω όσο πιο κοντά γίνεται στο θέμα, ειδικά όταν το νερό δεν ήταν διαυγές. Συνειδητοποίησα επίσης ότι ένας ευρυγώνιος φακός θα έφερνε τα καλύτερα αποτελέσματα.»
Για όσους δεν είναι σίγουροι αν θέλουν να... βουτήξουν, υπάρχουν επίσης πολλές δυνατότητες για λήψεις πάνω από την επιφάνεια του νερού, για να τους ανοίξουν την όρεξη για το φθινόπωρο. «Οι άνθρωποι αναζητούν συχνά επικά τοπία και περνούν όλο τους τον χρόνο περιμένοντας το κατάλληλο φως. Εγώ προτιμώ να εστιάζω στις λεπτομέρειες, που είναι εξίσου ενδιαφέρουσες, αν όχι και περισσότερο», αναφέρει. Πεσμένα φύλλα, βελανίδια, ζωηρόχρωμα μούρα και μανιτάρια αποτελούν όλα τους ιδανικά φθινοπωρινά θέματα, που δεν εξαρτώνται τόσο από το τέλειο φως ή τον καιρό. «Απλώς κοιτάξτε στο έδαφος και σύντομα θα ανακαλύψετε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Όταν στοχεύεις στις λεπτομέρειες, οι επιλογές σου είναι απεριόριστες.»
Η λέξη 'λεπτομέρειες' μπορεί να φέρνει στο μυαλό φωτογράφιση macro –και είναι πολλές οι compact φωτογραφικές μηχανές που διαθέτουν πολύ καλές δυνατότητες macro– αλλά ο Theo εννοεί απλώς να εστιάζετε σε κάποιες πτυχές της σκηνής που έχετε μπροστά σας, αντί για ολόκληρη την προοπτική. «Μου αρέσει να χρησιμοποιώ τον φακό Canon EF 70-200mm f/2.8L USM για να εστιάζω σε κάτι, όπως κάποιο τμήμα ενός δέντρου, και απλώς να χρησιμοποιώ το ζουμ για να απομονώνω ό,τι με ενδιαφέρει», αναφέρει. «Μπορείς να κάνεις ακριβώς το ίδιο με μια compact φωτογραφική μηχανή. Απλώς δούλεψε με ό,τι διαθέτεις.»
Το να δουλεύει με ό,τι διαθέτει φαίνεται να ισχύει και για τον καιρό, καθώς ο Theo απέχει πολύ από τις λήψεις με αίθριο καιρό. Ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει ακατάλληλος καιρός για τη φωτογράφιση της φύσης, μόνο ακατάλληλα ρούχα (ή έλλειψη προστασίας της φωτογραφικής μηχανής – δεν είναι όλες οι μηχανές το ίδιο αδιάβροχες, οπότε καλό θα ήταν να επενδύσετε σε ένα κατάλληλο κάλυμμα για τη βροχή ή παρασολέιγ φακού). Αναφέρει ότι «Καλό είναι να ελέγχουμε την πρόγνωση του καιρού και να προετοιμαζόμαστε, αλλά κάθε τύπος καιρικών συνθηκών προσφέρει τις δυνατότητές του. Πρέπει μόνο να σκεφτείτε διαφορετικά από το συνηθισμένο. Μετά τη βροχή, τα χρώματα είναι πιο έντονα. Οι άνεμοι μπορεί να προκαλούν προβλήματα στις μακρές εκθέσεις, όταν προσπαθείς να πετύχεις ευκρινείς λήψεις με φύλλα ή άλλα πράγματα που κινούνται, αλλά μπορείς να αντιστρέψεις το μειονέκτημα και να δημιουργήσεις πιο ιμπρεσιονιστικές εικόνες θεμάτων σε κίνηση. Οι ομιχλώδεις συνθήκες δημιουργούν θαυμάσια ατμόσφαιρα. Κι είναι αυτά τα καταπληκτικά πρωινά που θα πετύχεις ομίχλη και πάχνη και το διακεκομμένο φως του ήλιου. Είμαι πολύ ανυπόμονος για να περιμένω για το ‘κατάλληλο’ φως· αν λοιπόν το φως δεν με βολεύει για ένα πράγμα, τότε ψάχνω να βρω κάτι άλλο να φωτογραφίσω.»
Όσο λατρεύει το φθινόπωρο ο Theo, άλλη τόση δημιουργικότητα περιγράφει ότι προσφέρεται και στις μεταβατικές περιόδους. «Φωτογραφίστε πράγματα όπως τα καλοκαιρινά λουλούδια προς το τέλος της ζωής τους να προβάλλουν μέσα από τα πεσμένα φύλλα ή παρακολουθείτε το δελτίο καιρού για να πετύχετε το πρώτο χιόνι, γιατί όταν καταλαγιάσει ανάμεσα στα φθινοπωρινά χρώματα, δημιουργεί έναν δυναμικό συνδυασμό εποχών», αναφέρει.
Το project του Theo με τίτλο Autumn Leaves (Φθινοπωρινά φύλλα) απέκτησε μεγάλη δημοσιότητα και το 2013 κέρδισε το δεύτερο βραβείο στην κατηγορία 'Creative Visions' του διαγωνισμού Καλύτερου φωτογράφου της άγριας ζωής για μία από τις εικόνες του. Αναφέρει, ωστόσο, ότι καθώς οι φωτογράφοι που ανταγωνίζονται στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι σχεδόν όσοι και τα πεσμένα φύλλα στο δάσος, το να βρει μια καινούργια οπτική είναι ο τρόπος για να ξεχωρίσει. «Μπορείς να ταξιδέψεις σε απομακρυσμένα μέρη και να δημιουργήσεις υπέροχες εικόνες, αλλά οι περισσότεροι εκδότες δεν πρόκειται να δώσουν σημασία, εκτός κι αν είναι πραγματικά διαφορετικές κατά κάποιο τρόπο», αναφέρει. «Σκέψου πραγματικά, ‘Τι μπορώ να προσθέσω σε όλα αυτά που υπάρχουν ήδη’;»
Σύνταξη: Natalie Denton
Η ενότητα «Πηγές έμπνευσης» περιλαμβάνει χρήσιμες συμβουλές φωτογραφίας, οδηγούς αγορών και αποκαλυπτικές συνεντεύξεις – ό,τι δηλαδή χρειάζεστε για να βρείτε την καλύτερη μηχανή ή τον καλύτερο εκτυπωτή για εσάς και να δώσετε ζωή στην επόμενη δημιουργική ιδέα σας.
Επιστροφή σε όλες τις ΙστορίεςΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ
Αναδείξτε τη μοναδική ατμόσφαιρα της κάθε εποχής με αυτές τις συμβουλές από τον Benjamin Hegyi.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ MACRO
Ο φωτογράφος άγριας φύσης Ian Wade μοιράζεται μαζί μας τις κορυφαίες συμβουλές του για τη φωτογράφιση macro.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
Ανακαλύψτε πώς μπορείτε να προσαρμόσετε την ποσότητα του φωτός στις εικόνες σας για να δημιουργήσετε φωτογραφίες με ξεχωριστό στυλ.