ΑΡΘΡΟ

Ήρθε η ώρα τα στελέχη IT να απελευθερωθούν από τον φαύλο κύκλο της «επιδιόρθωσης», ώστε να τους δοθεί χρόνος για να καινοτομήσουν πραγματικά.

IT leader unlocking innovation in the workplace

Το 2023 ήταν το έτος της «εκπρόθεσμης επιδιόρθωσης». Αυτό διαπιστώθηκε σε μια νέα έρευνα της Canon, στο πλαίσιο της οποίας περισσότεροι από 1.700 υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων για θέματα πληροφορικής (ITDM) ερωτήθηκαν σχετικά με τις εμπειρίες τους από το 2019 έως το 2023, καθώς και τις προβλέψεις τους για τα επόμενα τρία χρόνια.

Το Βαρόμετρο μετασχηματισμού IT αποκάλυψε πώς ήταν πραγματικά η δουλειά ενός ITDM κατά τη διάρκεια των 5 πιο ταραχωδών ετών στην πρόσφατη ιστορία. Ενώ η έξαρση του Covid-19 φαντάζει πλέον παρελθόν, τα δεδομένα δείχνουν ότι ακόμη και μέχρι έναν χρόνο πριν, οι οργανισμοί εξακολουθούσαν να επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στην επίλυση προβλημάτων που αποτελούν «κατάλοιπα» εκείνης της περιόδου.

Πόσο καιρό θα προσπαθούν ακόμα τα στελέχη IT να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο;

Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι πολλοί ITDM προβλέπουν ότι έως το 2027 θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες να καινοτομήσουν με πιο συναρπαστικούς τρόπους, προσδίδοντας νέα αξία μέσω τεχνολογιών όπως η αυτοματοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη.

Ωστόσο, η επίτευξη αυτού του στόχου ενδέχεται να είναι ευκολότερη στα λόγια παρά στην πράξη. Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι ITDM που παγιδεύονται σε έναν φαύλο κύκλο επίλυσης εκπρόθεσμων προβλημάτων είναι λιγότερο πιθανό να αφιερώσουν χρόνο σε καινοτομίες που προσδίδουν νέα αξία.

Η καινοτομία, αναγκαστικά, παραγκωνίστηκε

Δεδομένου ότι όλοι θυμούνται έντονα την αναστάτωση που προκάλεσε η πανδημία, δεν αποτελεί έκπληξη ότι το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζεται και στα δεδομένα. Οι ITDM ανέφεραν ότι κατά το αποκορύφωμα της πανδημίας το 2021, οι περικοπές του προϋπολογισμού (51%) και τα ζητήματα που αφορούσαν τους πόρους (57%) ήταν κοινό πρόβλημα.

Εν μέσω αυτής της αναταραχής, οι ITDM πάλευαν να βρουν τρόπους για να διατηρήσουν απλώς την επιχειρηματική συνέχεια. Η καινοτομία δεν αποτελούσε πλέον προτεραιότητα. Αντ' αυτού, τα στελέχη IT αναγκάστηκαν να επικεντρωθούν στις άμεσες προκλήσεις. Οι ITDM ανέφεραν μάλιστα τεράστια αύξηση της ανάγκης για τακτική επίλυση προβλημάτων σε καθημερινή βάση, με το 57% να δηλώνει ότι αφιέρωνε σημαντικό χρόνο στη συντήρηση υλικού και το 54% στην επίλυση προβλημάτων πληροφορικής – αριθμοί πολύ υψηλότεροι από αυτούς που είχαν σημειωθεί πριν και μετά την περίοδο αυτή.

Παρ’ όλο που τα στελέχη IT αφιέρωναν περισσότερο χρόνο στη στρατηγική και στον σχεδιασμό, αναλογικά ήταν λιγότερο σημαντικά θέματα –χωρίς πλέον να συγκαταλέγονται στις τρεις κυριότερες προτεραιότητές τους– ενώ το κομμάτι της καινοτομίας έδειχνε να έχει παραμεληθεί αναλόγως. Μέχρι το 2023, το 47% ανέφερε ότι η ξεπερασμένη τεχνολογία περιόριζε τον οργανισμό τους, ασκώντας πίεση στα στελέχη IT να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι ITDM 2019 2021 2023
Ποσοστό των ITDM που θεωρούν ότι η συντήρηση του υπάρχοντος υλικού αποτελεί πρόκληση 14% 57% 23%
Ποσοστό των ITDM που θεωρούν ότι η επίλυση ζητημάτων που αφορούν το προσωπικό IT αποτελεί πρόκληση 14% 54% 24%

Κυνηγώντας εκπρόθεσμες απαιτήσεις

Αναλογιζόμενοι το 2023, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι οι πλέον πιεστικές απειλές για την επιχειρηματική συνέχεια αποτελούν παρελθόν. Ο αριθμός των ITDM που αναφέρουν ότι αποτελεί πρόκληση και μόνο η συντήρηση του υλικού ή η επίλυση προβλημάτων πληροφορικής έχει μειωθεί σε λιγότερο από το μισό.

Θετικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι ITDM αναφέρουν την αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στον σχεδιασμό και στη στρατηγική, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί από 32% σε 44%. Ωστόσο, πιθανόν λόγω της παραμέλησης της καινοτομίας, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του στρατηγικού σχεδιασμού στόχευε στην επίλυση εκπρόθεσμων προβλημάτων ή στην ολοκλήρωση εν εξελίξει έργων:

Όταν ερωτήθηκαν σχετικά με τις προτεραιότητες των προμηθειών τους, σχεδόν το 40% των στελεχών IT δήλωσαν ότι δίνουν προτεραιότητα στον έλεγχο και στην ενοποίηση αυτών που διαθέτουν ήδη.

Τα συγκεκριμένα έργα που ήθελαν να ολοκληρώσουν δεν ήταν «νέα»: το 98% των ITDM δήλωσαν ότι αναζητούσαν τρόπους για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της υβριδικής και της εξ αποστάσεως εργασίας, ενώ πολλοί ανέφεραν ότι δεν διαθέτουν ακόμη καθαρή εικόνα ή έλεγχο της συμπεριφοράς των εργαζομένων όταν βρίσκονταν εκτός γραφείου.

Εν τω μεταξύ, η μετεγκατάσταση στο cloud αναφερόταν επίσης ως άμεση προτεραιότητα για το 2023 (το 48% την αναφέρει ως στόχο τους για την προμήθεια εξοπλισμού). Ωστόσο, για πολλούς, η μετεγκατάσταση στο cloud ενδέχεται να σχετίζεται λιγότερο με την επίτευξη νέας αξίας και πολύ περισσότερο με την ολοκλήρωση μιας μεγάλης διαδρομής. Εξάλλου, οι ITDM επισημαίνουν την αφιέρωση όλο και περισσότερου χρόνου στη μετεγκατάσταση στο cloud μεταξύ 2019 και 2023. Το γεγονός ότι οι ITDM προβλέπουν ότι η προτεραιότητα των έργων μετεγκατάστασης στο cloud θα μειωθεί τα επόμενα τρία χρόνια, μπορεί να υποδεικνύει ότι ορισμένοι από αυτούς επιθυμούν να κλείσουν το κεφάλαιο αυτής της μεταβατικής περιόδου.

Σε γενικές γραμμές, το 2023 θα μπορούσε να συνοψιστεί ως ένα έτος «ξεκαθαρίσματος», όσον αφορά την καινοτομία.

Ανταλλάσσοντας την «επιδιόρθωση» με την έμπνευση της καινοτομίας

Τι προβλέπουν οι ITDM ότι θα αποτελεί προτεραιότητα έως το 2027;

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στους τομείς ανάπτυξης ανήκουν πιο φιλόδοξες μορφές τεχνολογίας, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η αυτοματοποίηση και η ενεργειακά αποδοτική τεχνολογία. Δεδομένου του ενθουσιασμού που επικρατεί για την τεχνητή νοημοσύνη σε όλους τους κλάδους, είναι θετικό το γεγονός ότι, ακόμη και μέχρι το 2023, ήδη αναφερόταν ως η κύρια προτεραιότητα. Ωστόσο, οι ITDM προβλέπουν ότι θα καταστεί ακόμη πιο σημαντική έως το 2027. Προβλέπεται επίσης η αύξηση της σημασίας της ενεργειακά αποδοτικής τεχνολογίας με την πάροδο του χρόνου, αντικατοπτρίζοντας την παγκόσμια εστίαση σε πιο περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές λύσεις.

Προτεραιότητα στην καινοτομία 2023 Τα επόμενα 3 έτη
Τεχνητή νοημοσύνη  55% 66%
Αυτοματοποίηση 42% 44%
Ενεργειακά αποδοτική τεχνολογία  34% 38%


Πώς μπορούν οι οργανισμοί να επιταχύνουν την υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών;

Από την έρευνα προκύπτει ότι όσο περισσότερο χρόνο αφιερώνουν οι ITDM στη διατήρηση του status quo τόσο λιγότερο χρόνο έχουν για να αξιολογήσουν νέες καινοτομίες.

Οι ITDM που δήλωσαν ότι αφιερώνουν σημαντικό χρόνο στην αντιμετώπιση βλαβών σε συσκευές και στην περιφρούρηση της ασφάλειας των πληροφοριών είναι πιο πιθανό να βρίσκουν την εργασία τους αγχωτική και λιγότερο πιθανό να δηλώσουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί προτεραιότητα (54% έναντι 63%).

AI and energy-efficient technology



Τι σημαίνει αυτό για τους οργανισμούς που θέλουν να προοδεύσουν μέσω της αυτοματοποίησης, της τεχνητής νοημοσύνης και της ενεργειακά αποδοτικής τεχνολογίας; Υποδεικνύει ότι η καθυστέρηση των επενδύσεων στην καθημερινότητα δεν είναι η απάντηση. Στην πραγματικότητα, αυτό μπορεί να παγιδεύσει τις ομάδες IT σε έναν φαύλο κύκλο, όπου η καινοτομία αποσκοπεί αποκλειστικά στην επίλυση εκπρόθεσμων προβλημάτων. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο τη μείωση των πιο φιλόδοξων μορφών καινοτομίας, αλλά θα είχε και δραματικό αντίκτυπο στην ευημερία των στελεχών IT του οργανισμού σας.

Θέλετε να ανοίξετε στα στελέχη IT τον δρόμο για να επικεντρωθούν σε φιλόδοξες τεχνολογίες που προσδίδουν πρόσθετη αξία; Είναι καιρός να τους προσφέρετε τον προϋπολογισμό και τους πόρους που θα δώσουν ένα τέλος στον φαύλο κύκλο της «επιδιόρθωσης», ανοίγοντας τον δρόμο προς την πραγματική καινοτομία.

Ανακαλύψτε περισσότερα στοιχεία στην έκθεση «Βαρόμετρο μετασχηματισμού IT»: τι είναι αυτό που ευχαριστεί τα στελέχη IT στην εργασία τους; Και γιατί εργάζονται πιο σκληρά από ποτέ;

Λήψη έκθεσης

Εξερευνήστε περισσότερα